Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-02-13, 07:18   #1
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
barnkläder i 40-talsmönster?

Är det någon som vet var man kan få tag i mönster för fina stickade bebis- och barntröjor i 40-talsstil?

Det behöver inte vara just 40-tal, men jag hittade denna länk, http://www.darling-buds.co.uk/erol.html#1x0&&, och de stickade plaggen har precis den stil jag är ute efter.

Jag vet att garnstudio har massor med bebismönster men jag bläddrade igenom och de känns inte alltid så genomarbetade.

Någon som har tips på hemsida/bok/affär som det skulle kunna finnas i?
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-13, 11:55   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Celia B Dackenbergs bok "Sparat: små stickade kläder från vår barndom"
är nog vad du letar efter.

Kanonfin bok som finns på bibblan och, om du har tur, på bokrean. Den är helt klart köpvärd!
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-13, 12:14   #3
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
Tack för tipset!

Jag gick genast in på bibblans hemsida och reserverade den!
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-13, 12:35   #4
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Jag har en hel del originalmönster ur tidningar och böcker från 40-talet. Är det något mer specifikt du är ute efter (typ av klädesplagg, storlek, pojk- eller flick-, etc.) eller söker du lite allt möjligt?

Boken som Cecilia rekommenderade är verkligen underbar, tyvärr verkar den inte gå att köpa längre. Tur att det finns bibliotek!
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-13, 14:27   #5
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
Ja visst är det synd när böcker sålts slut och man inte kan få tag i dem längre! Verkligen bra att det finns bibliotek.


Jag är i första hand ute efter bebiskläder (+ ev några månader uppåt - de växer ju väldigt snabbt) och då främst tröjor.
Pojk- eller flicktröjor vet jag inte riktigt eftersom jag inte vet kön på barnet ännu, så något "neutrala" modeller.

Om du har tid och lust får du jättegärna kopiera om du har några passande mönster och skicka till mig - jag betalar givetvis för alla dina utlägg!
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-17, 13:42   #6
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Nu har jag bläddrat igenom två böcker och en decimeter hög bunt med tidninger - sedan la kamerabatteriet av. Om du ger mig din mailadress kan jag skicka bilder på alla babykläder jag hittade, så kan du välja vilka du vill ha mönster på. Jag kan antingen kopiera och skicka till självkostnadspris, eller så tar jag helt enkelt och fotograferar av texten och mailar den också. Har många fler tidningar att kolla igenom, när kamerabatteriet vill vara med igen.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-17, 17:17   #7
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
Så himla rart av dig Madeleine!

Jag har skrivit ett meddelande till dig så att du får min mailadress.
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-01, 08:34   #8
Lavendela Lavendela är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 6
babytröjan på tvären

Hej!

Om du vill kan jag skicka dig med papperspost (dålig på scanning) det klassiska babykoftmönstret där koftan stickas i ett stycke på tvären. Nog äldre än fyrtiotal men jag vet vad du menar, kul med gamla mönster!

Hälsningar

Lavendela
Lavendela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-29, 21:25   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ååh, gick in på länken och så söta kläder! Älskar den vida kappan... Jag säger alltid allt var bättre förr, ok nästan allt. (vill inte ge upp datorn!)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-03, 20:02   #10
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
Det allra bästa tycker jag är att ta de goaste bitarna från förr och kombinera med nu!

Apropå förr och nu så kraschade min hårddisk för några veckor sedan. Adonia var så snäll och mailade mig mönster ur gamla tidningar och nu är allt borta... Med tanke på att jag hade diverse "skatter" på min dator så var jag lite bitter ett par dagar.

Nu stickar jag ur "Sparat: små stickade kläder från vår barndom" - den finns det väldigt många fina mönster i!
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons