Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-02, 23:38   #1
vruk vruk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 83
stjärnor och kartonger?

har envisats med att försöka sy ett lapptäcke
med stjärnmönster för hand. Detta har bara blivit liggande - jag fattar inte hur jag skall göra?
Jag har sytt stärnor med hjälp av kartong, så jag
har stjärnorna. Men hur skall jag göra sedan?
Få ihop en andra kartonger (som blir själva rutan) Eller sy stjärnan på en utklippt ruta bara? Hur får göra med kartongen? Hjälp! Är det
någon som förstår mig?/ kram M
vruk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-03, 15:12   #2
hannes hannes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 282
Hej Asta, jeg ved ikke, om du forstår mit danske? Men jeg forsøger. De fleste danske lapp-syersker eller quiltere syr med karton. Du har syet stjernen med kartoner. du skal også fylde ud med kartoner+stof imellem stjernespidserne, så du får en kvadrat = rute. Når du har mange kvadrater, syr du dem sammem. Du kan også sy smalle stolper (strimler) imellem ruterne med stjerner, og til slut syr du en ramme eller 2 rammer omkring det hele.Her er et eksempel:
http://www.quilting-arts-forum.com/bom8_12.html
Når du har syet det hele sammen, tager du kartonerne ud og lægger quilten sammen med vat og bagside, quilter igennem det hele og syr kant om.
hannes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-03, 22:45   #3
vruk vruk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 83
Tack,

Hanne!
Tack, Vad härligt! jag tror inte så många i sverige sitter med kartonger. Jag förstår dig nu,
jag skall fortsätta med kartonger även för resten. Jag skall gå in och titta på din länk,
många tack

Asta
vruk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-04, 07:24   #4
hannes hannes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 282
Det var godt, du kunne bruge min forklaring. Jeg tror at de fleste danske quiltere syr med karton, resten på maskine. Det kaldes "den engelske metode", amerikanerne kender det slet ikke. Jeg har lært mig "at sy amerikansk", men jeg tror de fleste amerikanere syr på maskine. At "sy amerikansk" vil sige at sy ligesom på maskine, men med ganske små ri-sting for hand. Det går fort og er lettere end med karton, men det kræver meget stor nøjagtighed, både når man skærer stoffet og når man syr.
hannes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-04, 16:01   #5
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Jag sydde ett stjärnmönster i kartong för evigheter sedan, hade en kusin som sydde med kartong i med sexhörningar, och hade sett ett mönster med sexuddiga stjärnor och ville göra ett med åttauddiga, så jag gjorde ett pyttelitet, och hade mkt sjå med att det behövdes olika stora kvadrater ... undrar om det ligger bland dockgrejerna fortfarande ...
Vilken sorts stjärnor är det?

Du kan alltid lägga ut stjärnorna på ett papper uddar mot uddar och se vad som behövs emellan, du kan ju skapa kvadraterna av mindre kvadrater, eller trianglar, det finns mkt rolig att hitta på
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons