Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Handbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-05, 16:50   #1
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Handbroderat på korsetten?

Jag håller på att bli klar med min 1700-tals inspirerade korsett. Korsetten är klar, förutom kantningen. Nu när jag har provat min korsett flera gånger varje dag tycker jag att det saknas något framtill. På 1700-talet var det ju vanligt att korsetterna var framtill mycket broderade. Därför tänkte jag att det skulle kunna vara en kul grej att brodera något mönster för hand.

Men hur lång tid tar det egentligen att brodera för hand ett mönster? Och vilka typer av stygn borde jag använda mig ut av?

Har för många herrans år sedan broderat mycket med korsstygn, men annars har jag inte sysslat speciellt mycket med handbroderi. Ofta syr jag för hand små detaljer (ex. syr fast dekorband) på kläder och det tar mycket lång tid, då jag vill att resultatet ska vara utmärkt. Igår sydde jag 1 meter spetsband på korsetten och det tog mig 7 timmar.


Vad tror ni, kommer jag att lyckas brodera för hand ett mönster, eller är det dömt att misslyckas? Andra idéer?

Min korsett är vinröd och har svarta detaljer (band,snören..) men alla metall saker, ex. planschetten är i silver. Är osäker på om jag vågar blanda in fler färger i broderingen, eller om det blir bäst med enbart svart garn. Har inte bestämt mig för något mönster än, men det blir ju någon typ av klumelurer.. blommor,blad.. osv.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 16:57   #2
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Svarta krumelurer låter fint, kanske svarta blommor också, om de inte är så detaljerade så...
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 17:06   #3
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Är på jakt efter inspiration för ett mönster på nätet och hittade precis en bild på en jättefin klänning från rokokon (1700-talet) och den hade handbroderade mönster över livet med silvertråd/garn.

Vad tror ni om det? Enbart broderat med silver? Eller är silver + svart bättre val?

En liten fråga när det gäller dessa broderier som ser riktigt "tjocka" ut.. kan man uppnå samma effekt med hjälp ut av garn som sedan sys fast på tyget med små små stygn. Alltså man formar en viss typ av mönster och sedan syr fast garn efter mönstret?

Hoppas att ni förstår vad jag menar.. som sagt, jag är inte alls hemma i handbroderi..
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 17:18   #4
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Är på jakt efter inspiration för ett mönster på nätet och hittade precis en bild på en jättefin klänning från rokokon (1700-talet) och den hade handbroderade mönster över livet med silvertråd/garn.

Vad tror ni om det? Enbart broderat med silver? Eller är silver + svart bättre val?

En liten fråga när det gäller dessa broderier som ser riktigt "tjocka" ut.. kan man uppnå samma effekt med hjälp ut av garn som sedan sys fast på tyget med små små stygn. Alltså man formar en viss typ av mönster och sedan syr fast garn efter mönstret?

Hoppas att ni förstår vad jag menar.. som sagt, jag är inte alls hemma i handbroderi..
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 17:31   #5
TantPernilla TantPernilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 34
Det är nog bra att öva lite innan du går loss på själva korsetten.

Det finns ju massor av olika sätt att brodera, och jag tycker nog att du ska undvika korsstygnen. Det du beskriver brukar nog kallas läggsöm och det är helt klart ett alternativ. Då kan du använda en tjockare tråd eller till och med ett garn eller snöre och sedan antingen sy fast det med dolda stygn eller sy fast det med stygn som syns ovanpå tråden. Det kan ju vara snyggt att ha tråden i silver och sy fast den med svart, gkansig tråd, så blir den en dekoration i sig. Som sagt, testa lite så du känner dig hemtam innan du kör igång.

Mycket inspiration finns i böcker om fritt broderi som du garanterat kan hitta på biblioteket.

Lycka till!
/Tanten

PS: Om du vill kan du titta i mitt album så ser du en topp jag broderat med jämtlandssöm och pärlor. Kanske lite friare än du tänkt dig, men inspiration kanske... :-)
TantPernilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 17:37   #6
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Här hittade jag några intressanta mönster. Storleken på färdiga mönstret hade jag tänkt skulle bli 24cm x 8,5cm som bredast och 2cm som smalast. Broderingen ska sys på en v-formad tygstycke på båda sidorna av planschetten framtill.


http://images.fotosearch.com/bigcomp...2/01090231.GIF

http://images.fotosearch.com/bigcomp...2/01090226.GIF

http://images.fotosearch.com/bigcomp...2/01090230.GIF

http://images.fotosearch.com/bigcomp...2/01090229.GIF

http://images.fotosearch.com/bigcomp...2/01090232.GIF

http://images.fotosearch.com/bigcomp...2/01090222.GIF

http://images.fotosearch.com/bigcomp...2/01090228.GIF


För svårt och mycket tidskrävande, eller?
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 17:42   #7
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Tantpernilla:

Tog en titt på din album - mycket vackert broderi! Gillade plagget också annars. Hur lång tid tog det för dig att bli klar med dessa broderier?

Självklart ska jag ta och öva lite innan jag går loss på korsetten.. aj aj om det skulle bli fel på korsetten.. Får väl gå ner till biblioteket imorgon och låna hem lite böcker om handbroderi.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 06:09   #8
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
jag har precis börjat brodera lite för hand och jag tycker det är både lättare o går snabbare än jag trodde. Jag tycker att kedjestygn är lättast att få snygga nu när jag inte är van, speciellt till linjer. Och dom blir ju lite mer upphöjda och tydliga med.
fick jättefina broderiböcker från biblan, med både stygnsätt o broderier i.
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 20:29   #9
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Nu har jag lånat ut massvis med broderi böcker från biblan. Har hittat ett mönster som jag verkligen vill brodera på korsetten.
Imorgon tänkte jag köpa garn (glittrigt silvergarn), nål och kalkeringspapper.. måste ju på något sätt föra över mönstret på tyget.

Lägger in bilder här så snart jag blivit klar med plagget.

Tack alla för hjälpen!
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 19:30   #10
Creo Creo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 10
pärlbroderi

Hej!
För ett antal år sedan gjorde jag en väska som jag prydde med ett "pärlbroderi"... Jag var på den tiden absolut inte någon erfaren broderare men det blev rätt snyggt ändå...

Det går till så att man ritar upp ett mönster på tyget och så gör man konturerna till det i pärlorna.. Man trär 2 pärlor på en synål med en sytråd på... Så sticker man ner nålen på linjen till mönstret, så att pärlorna precis får plats på det utrymme de får. Sen sticker man upp nålen igen mellan pärlorna och ner igen på andra sidan om tråden så att pärlan fästs lite bättre och sen upp igen vid den "främsta" pärlan. Sedan tar man 2 nya pärlor och två nya.. Minna inte hur jag fäste ändpärlorna men det var nog ungefär samma princip...

Det kan ju vara svårt att hitta svarta eller silverfärgade pärlor eventuellt.. Men då kanske du kan ta i samma färg som reten av korsetten om det skulle passa bättre...

Om du inte är van att brodera ska du nog göra ett ganska lite broderi till att börja med, och sen kan du ju alltid öka ut det om du vill och orkar ha mer... Om du exempelvis gör krumelurer kan man ju börja med att bara ha längst upp vid bystlinjen eller så och sen göra den kanten bredare eller så...

Lycka till med broderiet!!
Creo
Creo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons