Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Handbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-12-06, 15:21   #1
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
Knutet och trätt

filéspets, friviliteter...är det samma sak eller hur ser egentligen dessa sömsätt ut?
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-07, 09:05   #2
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Filéspets har jag aldrig hört talas om, men frivoliteter är inte ngt sömnsätt utan bygger på att man slår knutar på tråden med hjälp av en liten skyttel. http://web.telia.com/~u18227870/frivoliteter.htm
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-07, 18:34   #3
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
Vilken bra länk!

Vet man inte vad frivoliteter är innan (jag trodde faktiskt att det var ett sömsätt) så vet man det efteråt. Dessutom ser det jätteroligt ut. TAck!!

Nu hoppas jag också få förklaring på vad "knutet och trätt" är och filespets.
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-07, 18:54   #4
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Ja vad filéspets är, det ärjag också nyfiken på! Har aldrig hört ordet förut så nu är jag allt intresserad.

Ang. frivoliteter så har du lite exempel på enklare frivoliteter som tagit mig mellan en halvtimme och två timmar att göra.

http://www.sysidan.se/albums/view.htm?ID=1043

Jag har massor med bra länkar till gratis mönster om någon är intresserad. Här är en sida med instukrionsvideoklipp du kan ladda hem för att se hur det går till.

http://www.tatting.net/techniques.html

Sidan är på engelska, men videorna är lätta att förstå. Klicka bara på bilderna så laddas dom hem-
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-07, 21:26   #5
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Ja tack till länkar

Jag ska snoka vidare på filespets och knutet och trätt hos en vännina som vet mkt. Hon har om inte annat böcker om allt.

Frivioliteter är jätteroligt. Det går snabbt och man kan skapa utefter egna ideér. Kul att det är ngn mer i min egen ålder som sysslar med det. Oftast är det pensionärer som känner till det, men har aldig sysslat med det. Mitt stora prjekt nu är att göra en brudkrona i frivoliteter. Få se hur det går.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-07, 22:42   #6
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Har forskat lite på nätet... kunde inte låta bli då jag blev så nyfiken.

Lisa Melén har skrivit boken "Knutet och trätt : Filé och pinnspets" utgiven 1971. Sökte även på Libris var den boken finns att hitta. Inte så många exemplar i landet, men det finns en där du bor. Regionbibliotek Västra Götaland Boråsenheten, telefon 033-35 76 12, e-post: fjarrlan.boras@vgregion.se, www.bibl.vgregion.se/

Sökte vidare och såg att boken är utgiven på engelska med titeln "Knotting and netting : the art of filet work". Filé=Filet och innebär att det är handsydd spets, på en stomme i nät.

http://lace.lacefairy.com/ID/FiletID.html
I länken finns flera länkar för att finna liknande bilder och mönster.

JAg blev lite fundersam när jag fann det som också kallas för Filet chrochet, där chroceht är virkning. Här är en bra länk till olika typer av spetsar. Knypplade, sydda etc. www.marlamallett.com/l-other.htm

Bokens titel säger "Filé och pinnspets". Pinnspets är en teknik som innebär att knyta nät. Den kom mycket tidigt till Europa. I Gästrikland kom tekniken att kallas pinnspets. Namnet kommer av att man i äldre tid använde något slags pinne som kavel. Vad jag förstår här så knyter man ett nät som man sedan broderar på. http://www.vasterberg.fhsk.se/rundtur/k_10a.htm

Hoppas det gav lite idéer om vad det kan vara för ngt. Jag blev iaf intresserad att veta mer.

Senast redigerad av johannajanzen den 2005-12-07 klockan 22:46.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 09:02   #7
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Men vad kul att du delade med dig av din forskning! Ska kika på sidorna du länkade till på en gång.

Johanna, är det någon av brudkronorna från boken Frivoliteter du låtit dig inspireras av? De är så fantastiskt vackra, har själv tänkt försöka mig på en variant av den de i boken kallar "Kärleksspira".


Ska förresten tiåpsa om att jag såg på tradera att någon sålde en stor bunt med satinband med picoter på kanterna. Frivolitetstok som jag är kunde jag inte låta bli att tänka på vilka fina spetsar man skulle kunna göra med spetsbandet i mitten.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 09:07   #8
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Var in på lace fairys hemsida (väldigt bra sida det där) och såg hur filéspets tillverkas. Ser jättekul ut!
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 09:08   #9
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Ja, har funnit en krona i boken, men jag har även funnit ett par på nätet också. Tror att jag ska göra ett eget mönster. Har en tanke på att sätta på små pärlor i spetsarna på kronan. Har en annan idé om att sätta hjärtformade pärlor som hänger ner i en "hålighet" också. Så det blir nog fler kronor...

Du ger mig nya ideér med satinbandet... man kan ju faktist använda dem picoterna... :-)
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 12:14   #10
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
tackar för länkarna jag med dom var intressanta.
vad är picoter?
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 13:22   #11
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Citat:
mim skrev:
tackar för länkarna jag med dom var intressanta.
vad är picoter?
Ja, det är "öglor", på franska... Frivoliteter är en teknik som var mkt populär bland sociteten, bla i Frankrike. Frivoliteter är en teknik där man slår dubbelknutar på en tråd och man bildar ringar och bågar. Dessa kan man montera ihop med hjälp av picoter så att man får stora dukar etc. Kollar länker till frivoliteter så finns det lite bilder där du ser hur det sticker ut öglor o i ytterkanterna.

Var så god med information och länkar. Det var roligt att fördjupa sig lite, men jag kände att jag kunde ha suttit ett bra tag till för att ta reda på mer. De har lite prover på de olika spetsarna på Nordiska museeet och jag är sugen på att gå dit och kika.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 13:33   #12
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Å Nordiska, där skulle man kunna tillbringa timmar och titta på deras samlingar. Får ta mig dit utan barn och man någon gång.

Picoter gör man även när man virkar t ex som en avslutning på en kofta eller på grytlappar. förekommer att man virkar dit på ett stickat plagg också. Kan se ut så här:
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av Alvan den 2005-12-08 klockan 13:46.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 13:38   #13
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Precis! :-)

Cecilia: Du och jag får ta och gå till Nordiska tillsammans. Var där för ett par veckor sedan, två dagar i rad!!! Var fast i textilgalleriet...
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 13:47   #14
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det vore jättekul! Vi kan ju höras om det.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 14:51   #15
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
tack för förklaringen
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons