Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-07-26, 10:58   #1
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Question Vågar jag det här med min 6600?

Du klickade så då är frågestunden aktiverad!

Det här är ett nät av ganska tunna plasttrådar väger inte så mycket egentligen men det är storleken som bekymrar mig lite...

om jag håller en bit jeans som är lika dan så är jeanset väldigt mycket tyngre

sektionerna är 5x3 meter. som ska fållas och sys i knytband.

Jag har sytt igenom 4 lager och det var inga problem.

det som bekymrar mig även detta att då är alltså risken för att "staget" ska ta stryk av tyngden när det hänger utanför bordet.

är att rulla ihop det en bra idé? inte helt lätt det heller...

Det här ska bli vindskydd/bakgrund som sitter runt en utomhus scén. Som ska knytas runt rör.

Vad skulle vara bra som knytband? Jag funderar på anoraksnöre.

vilken typ av nål och tråd?

raksöm? Eller en zigzag?

jag kan inte se att nätet har någon armering. Nej det är det inte.. nätet är inte hårt utan mer som säckväv i plast.

det ser inte heller ut som att jag ska behöva lägga in något som stadgar upp kanten. det ser och känns dragstabilt när det ligger i 3 lager.

... snacka om att sy saker out of the box!!! Det här det största jag sytt ihop...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 11:01   #2
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
bilden kom visst inte med!
Bifogade bilder
 
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 14:29   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Nu ska vi se om jag förstått frågorna rätt...

Storleken först.
När man syr stora saker på en vanlig hushållssymaskin (Jag vet inte vad 6600 är för maskin. Märke? Typ?) brukar platsen mellan friarmen och själva maskinen vara det största problemet. Därför är det bra att planera sömnaden så att man får så få moment som möjligt när tyget behöver vara på höger sida om nålen.
När jag till exempel sydde klocktältet i mitt galleri sydde jag fast en sektion åt gången och sydde klart fällsömmen och allt innan jag gick vidare till nästa. På så vis blev det aldrig mer än en "tårtbit" av tältet som behövde knölas igenom maskinen, resten kunde ju hänga ner vid sidan av.

Rulla är en rätt bra metod för att hålla ordning på materialet man ändå måste mata genom maskinen. Se till att ha tillräckligt med plats bkom maskinen också, så att tyget har någon stans att ta vägen.

Är det hela tungt och vill dra i sidled kan man använda ett extra bord i samma höjd eller lite lägre till vänster om maskinen, alternativt ställa maskinen längre till höger på bordet, beroende på hur ens arbetsutrymme ser ut.
(Jag vet inte vad det är för stag du pratar om. Något som håller bordsskivan uppe? I så fall kan det kanske vara läge att hitta ett stadigare bord till just det här projektet ifall tyget väger mycket.)

Att sy i kanterna är alltså sällan något problem på stora grejer, men sömmar mitt på stora stycken kan vara det, beroende på sömtyp. Men fållar och annat sånt i kanterna gör ingen enorm skillnad att göra på ett en meter stort stycke jämfört med ett fem meter stort, till exempel. Det är mest att hanteringen kan bli lite omständig.

Vad gäller trådval, nålval och sömtyp så beror det mycket på vad du vill ha för resultat av det hela. Vad ska det hålla för, i vilken ledd kommer belastningen etc. Det du kan göra är att prova dig fram påmindre bitar, slita och dra lite i det och titta vad som händer, helt enkelt.
Till fållar bör du kunna använda alldeles vanlig raksöm, så länge inte tyget töjer sig. Du säger du har testsytt redan. Vad använde du för nål då? Blev det bra då så funkar det nog "på riktigt" också. Det är ju omöjligt att säga något säkert baserat på en bild, såhär, men jag hade testat med en vanlig universalnål i storlek 80 till att böjra med. Är materialet plastigt kan nålen bli slö, så håll öronen öppna och var beredd på att du kan få byta någon gång under projektets gång eftersom det handlar om så många meter söm.

Till knytband kan det vara bra med något som är lite strävt, så att inte knutarna glider upp. Anorakssnodd funkar, men kan töja sig lite i början. Stadiga bomullsband kan också vara ett alternativ som kan vara lättare att sy fast. Ett bredare band ger en större yta att sy fast och på så vis fördelas lasten på större yta av tyget också. Om trådarna i tyget har en benägenhet att glida kan det vara en idé att sy fast en förstärkning i något annat tyg på området där knytbanden ska sitta.
Experimentera lite och se vad som funkar bäst för ditt tyg och dina behov och förutsättningar.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 20:22   #4
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
tjohoooo!tänk vad ni kan!

Min maskin är en Janome 6600 (glömde visst tala om märket) som är en maskin som många quiltare gillar för att det är gott om plats till höger om nålen (Staget med nålen)-Det är en stark "semipro" maskin.

Med staget menar jag där man har nålen som sticker upp i maskinen.

har nyss blivit klar med att klippa sektionerna som då är 3x5 meter. märkt upp vart knytbanden ska sitta. över 200 markeringar... tjo..

vad jag kan reda ut när jag funderar så behöver jag inte ha något som knöar in på höger sidan. Det ska bara fållas som det är.

knytBanden ja... det var en bra fundering ska se vad jag hittar... att banden skulle töja sig lite är nog inte något stort aber.. Det ska tåla att knytas om och om igen... det är därför jag tänkte på anoraksnöre. men det kanske blir för glidigt.

det är alltså mest fokus på hur arbetet ska gå till rent tekniskt/fysiskt i det rumsliga perspektivet. Det blev altanen som blev klippbord (mycket krypande) Så jag får bygga ihop lite bord här... och titta på den ergonomin.

nåja.. jag har fått lite vinklar att fundera utifrån... tack å tack!!!
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons