Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-01-28, 19:52   #1
spacepingo spacepingo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 75
Hjälp med solhatt

Hej
Jag håller på att sy en solhatt till dottern. Modellen är sådan att den består av sex stycken (rundade) trianglar som formar kullen. Jag ska sy både yttertyg och foder och jag undrar hur jag ska göra för att få den bra i toppen. Det blir ju så förskräckligt många sömsmåner som ska vara på samma ställe för både ytter och innertyg. Hur mycket sömsmån behöver jag ha kvar? Tyget är vävt bomullstyg.

Mimmi
spacepingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-29, 00:47   #2
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Kan den här länken till ett gratismönster hos Ottobre hjälpa dig lite?
http://www.ottobredesign.com/fi/kaav...ickhatt_SE.pdf
Använd zig-zag eller overlockmaskin i kanterna och sedan pressa noga där det är möjligt, så får du nog ner sömsmån tillräckligt för att sy ihop allt.
Hoppas detta hjälper lite!
Lycka till!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-29, 17:27   #3
spacepingo spacepingo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 75
Lustigt, det är precis det mönstret jag använder
Jag förstår hur jag ska göra i teorin och det verkar så enkelt i beskrivningen men det blir så klumpigt och tjockt i toppen. För att tunna ur lite på hatten så kan jag ju lägga fodrets sömmar mitt emellan yttertygets sömmar så blir det tummare där men toppen är svår. Jag har sytt fodret nu och det ser väl ok ut. Jag sydde en del för hand högst upp för det var enklast. Det svåra är också att få till pressningen då jag inte får in strykjärnet på rätt sätt och rätt ställe.
Nästa solhatt blir en Beppemodell
spacepingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-29, 18:21   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag skulle sy med täta styng och klippa med fållen till ett par millimeter. Allternativ Du kan sy sista centimeterna med tät raksöm ut i spetsen. Gör det det kan du så kan du klippa med sömmen till ett par mm. Pressa innan du klipper för det är lättare att pressa med lite bredare sömsmån.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-29, 20:17   #5
spacepingo spacepingo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 75
Tackar för tipsen. Nu har jag sytt ihop den. Puh. Jag vågade inte klippa ner sömsmånerna så mycket, hade nog 5-6 mm kvar. Jag pressade så gott det gick och sen sydde jag lite för hand för att få alla sömsmåner att lägga sig ner. På yttertyget skulle det vara en stickning längs varje söm och den plattade till knoppen. På fodret pressade jag isär sömsmånerna och sen sydde jag med zigzag över sömmen från rätsidan, det plattade till knoppen på fodret rätt bra och blev ganska snyggt på insidan.

Det här var nog det pillrigaste jag gjort hittils men jag är så nöjd med resultatet att det kan bli fler hattar. Dock tror jag att jag ska göra utifrån ett annat mönster där brättet inte viks upp på framsidan. Jag ska lägga in bild i albumet nån dag också.
spacepingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons