Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-09-09, 14:20   #1
carinaG carinaG är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 10
Sy byxben

Jag får ibland veck längs yttersömmen på framstycket av byxbenet som inte syns förrän man böjer benet lite.Ser inte så fint ut.

Jag undrar om någon vet varför? (trådspänning, matning av tyg,eller spänning i tyget över låret.Ska sy ett par byxor i ett finare tyg och vill få ett snyggt fall på dem.

Funderar även på innerbensömmen.
Ska det vara olika längd på fram och bakstycket.Vilken ska vara längst

tacksam för alla tips

Carina
carinaG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 15:23   #2
Renvaktar Renvaktar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 35
Hej

Innerbensömmen ska vara något kortare på bakstycket. Hur mycket beror på vilket tyg men 1,5-2 cm brukar vara lagom. Upp till knät är sömmen lika lång. Från knä och upp till gren sträcker man baksömmen en aning så det stämmer med fram. Kontrollera gärna så att spetsen på grenen fram och bak hamnar mitt för varandra. Lätt hänt grenpunkten fram hamnar för långt ut på sömsmånen av bakstycket. Syr man i ylle kan man stryka baksömmen och töja ut tyget på de viset. Har man för breda sömsmåner kan det vara svårare att få tyget sträckt tillräckligt. Max 2cm men helst bara 1cm har jag fått lära mig i skrädderiskolan. Om man är osäker på storlek när man klipper ut så lägger man till i sidsömmen och inte innerbensömmen.

Att du får veck på framstycket på sidsömmen kan bero på att du har för lång sträcka på sidsömmen (ska vara exakt lika som bakstyckets sidsöm) eller aningen fel form på mönstret (för passa dig även om måtten stämmer) just där det veckar sig. Mönstret kanske är för rund i sidsöm jämfört med dina ben eller för rak. Svårt ge tips när man inte vet mer exakt hur felet ser ut.
Renvaktar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 16:39   #3
carinaG carinaG är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 10
bild på problemet

Tack för hjälpen.Har lagt in en bild för att visa hur det kan se ut.
Hoppas det syns vad jag menar.
Carina
Bifogade bilder
 
carinaG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 17:29   #4
Renvaktar Renvaktar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 35
Ser ut vara för mycket tyg då det ser ut dra även från baksidan. Det finns flera sätt bli av med det.

Ett alternativ är att du vimmar bort någon cm från sidsömmen. (Vimma, VIM, betyder veck i mönstret). Jag rita en snabb bild i paint. Hoppas du förstår.

Du klipper vid pilen och låter mönstret sitta ihop någon mm vid blå kryss. Ditt klipp sätter du där det drar mest. Vågrätt mot trådraken. Sen drar du det lösa hörnet så att delarna ligger omlott cm 0,5-1 cm. Hur mycket får du prova dig fram. Trådraken kommer få en böj men det är trådrak från benet som gäller. Förmodligen kommer du behöva fixa sidsömmen så den får en fin böj. Du måste vimma lika på både fram och bakstycke.

Alternativ två är att mönstret är lite för vid/rund över dina lår. Du får då kapa av några mm och göra den mer rak från höft till knä. Lika på både fram och bak.
Bifogade bilder
 
Renvaktar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 19:29   #5
carinaG carinaG är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 10
ändringar mönster

Tack så mycket för din utförliga förklaring.

Om jag gör ett veck på mönstret så trådraken blir böjd ska jag utgå från byxbenets trådrak och fortsätta upp till överkanten på byxan i samma linje?

Från grenen upp till linningen blir trådriktningen ändrad?

Det är jätteroligt att sy själv men väldigt mycket som påverkar slutresultatet.
carinaG är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons