Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-03-23, 06:51   #1
missvixen missvixen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 3
Sy kläder med vanlig maskin?

Känns som alla har en overlock maskin när de ska sy kläder m.m.. jag är inte expert på symaskin utan syr ofta väldigt enkelt.. zickzack, raksöm osv.. jag ska nu försöka sy en klänning hade jag tänkt. Men går det sy snyggt på en vanlig maskin också? Jag har en bernette 55.
missvixen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 07:05   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det går alldeles utmärkt att sy med "en vanlig maskin"
Sicksacka alla kanter så blir det bra
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 08:26   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag håller med Dahlia.


När det gäller overlock så är den toppen främst när man syr i mjuka tyger. Men fungerar på alla tyger. Fördelen med en overlock är att man får snygga sömmar väldigt enkelt och snabbt (man syr, zigzackar sömmen och klipper bort överflödigt tyg i ett moment).
Vanliga tyger syr du lika bra med en vanlig symaskin. Syr du mycket i trikåtyger, då kan du ha behov av en overlock.
Ska tilläggas att sy på overlock är jättekul och det går snabb, när man blir van syr man en vanlig enkel tröja på en halvtimme.

Vanliga symaskiner brukar ha en fuskoverlock som man kan sy i mjuka tyger.
Overlocken klara inte att sy i blixtlås, knapphål od. Overlocken kan bara sy overlocksömmar.
Du klarar dig bra med en vanlig symaskin till att sy kläder. Börja med den.
Fastnar du sedan i syträsket så kanske blir köper du en overlock, men vänta och se, du klarar dig långt med en vanlig symaskin.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 08:47   #4
missvixen missvixen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 3
Tack för era svar!

Och tack så mycket bila för ditt utförliga svar. Ska jag vara ärlig så vet jag inte exakt vad en overlock gör men fick lite mer klarhet nu! Så jag ska försöka sy snyggt på min vanliga maskin istället Finns en söm på den som kanske är den där fusk-overlocken du pratade om.. får testa mig fram lite. Tack!
missvixen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 08:49   #5
missvixen missvixen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 3
ska tillägga att varför jag frågade om detta var för att jag var ute efter att det ska se "proffsigt" gjort ut när man syr ihop plagget. men somsagt så går det nog få till på min vanliga maskin med.
missvixen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 10:58   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Sen beror det väl lite på vad man menar med att något ser proffsigt ut också.
Kollar man på billiga HM kläder och liknande är som nästan alltid sydda till stor del med overlock. Men det är mycket för att det ska gå snabbt och det ger ett acceptabelt resultat i ett moment. Det blir helt enkelt billigast. Men overlocken har sina begränsningar. Vill man till exempel kunna pressa isär sömsmånerna får man overlocka styckena var för sig först och sen sy ihop dom på vanlig maskin i alla fall. Och overlocksömmen blir tjockare och syns ingeom lättare på tunna tyger än en sicksackad kant gör.
Om man inte fodrar kanske overlockade kanter är snyggare att se på än sicksackade, men ska man till exempel ändå fodra tycker jag man hellre ska prioritera att sömsmånerna inte riskerar att synas igenom.
Riktigt billiga kläder är ibland inte ens fållade utan har bara en fullt synlig overlockad kant, ibland till och med trådar hängande. Men det säljer tydligen ändå, så per defenition är det ju "proffsigt".

Tittar man tillräckligt högt upp i skalan när det gäller kvalité så görs mycket för hand och maskinsömmar oavsett typ syns så gott som aldrig, vaken utåt eller innåt i plagget.

Knapphål, stickningar och detaljer som kragar och ficklock och sånt kan en overlock inte sy alls. Så man klarar sig bra med bara en vanlig symaskin, men inte med bara en overlock. Overkocken kan bara sy ihop och överkasta i ett moment (syr man i bara ett lager blir ju resultatet att man bara överkastar) och en del maskiner har specialfunktioner som täcksöm och liknande. Men overlocken är snabb, som sagt. Så är man ute efter att snabbt svänga ihop enkla trikåtröjor, mysbyxor, fleecetröjor och liknande är det helt klart rätt maskintyp för jobbet.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 12:53   #7
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 153
Självklart kan du sy kläder med endast en symaskin!
Man klarar sig hur bra som helst.
Modehusens äkta coutureplagg sys praktiskt endast med raksöm -
och då endast när det gäller förstärkning av en handsydd söm.

En overlock är en tillgång men absolut ingenting man måste ha.
Ibland går det trender - har A en overlock måste bara B ha en
också - och givetvis C.

Men det allra bästa är att ha lärt sig sy slutsömmarna och annat utan overlock, då kan du sy och då har du mycket gratis om vad en overlock gör - när och om du skulle göra en investering senare.

Det krävs ingen värsting till symaskin heller.
Raksöm /ZigZag? Perfekt.

Ha det så kul!
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-29, 22:48   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är sant det där om couture! Jag tittade på youtube tror jag, några klipp som handlar om Chanel, jätteintressant. Där sydde de ingenting på maskin. Allt sys för hand. De hade inte ens symaskiner där.

Men om man ska sy mkt i trikå så tycker jag att man ska ha riktig overlock eftersom fuskoverlock inte har så mycket gemensamt med riktig overlock förutom själva utseendet om ens det (om man har chans att jämföra så förstår man)

Men när jag inte hade overlock så sydde jag med vanlig symaskin, smal sicksack istället för raksöm. Det tyckte jag ge bättre resultat än fuskoverlock. Inte lika vågigt och utsträckt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-29, 23:09   #9
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Jag har sytt både balklänningar och kavajer och klarat mig bra utan ovelock i flera år.
Det blir självklart inte lika proffsigt med sicksack som med overlocksöm - och det går definitivt inte lika fort att sy, men det är inte nån annan (sömnasokunnig) som ser/vet skillnaden.


Lyckades spara ihop pengar (svarta pengar från olika sömnadsuppdrag) och köpte mig en overlock för ca 1 år sen. Nu är det ännu roligare och det går betydligt fortare att sy + att det inte är lika stor chans att missa byta tillbaka till raksöm när jag sicksackat klart.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-30, 07:12   #10
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Vet du, misströsta inte. Jag har sytt så oändligt
mycket på en vanlig symaskin och sick-sackat kanterna.
Det tog över 25 år innan jag hade råd att köpa mig
en overlockmaskin. Fortfarande syr jag på symaskiner
från 5o-, 70-, 80- och 90-talet (Berninor). Dessa byter´
jag aldrig bort.

Det kommer att gå hur bra som helst. Sy du på allt som går.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-30, 15:18   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Precis!

Jag måste berätta att jag köper ofta vintagekläder. Ibland köper jag kläder och ser att det var hemsytt. En är helt handsydd också. Trots att det ser ut som att vara från 60-talet.

Och det ser fint ut.

Och det är bättre än en illasittande klänning som är helt sytt på overlock. Det är inte maskinerna som syr, utan det är du som syr. Om du förstår mig rätt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-30, 15:24   #12
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 153
Exakt så Ichigo.
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-01, 16:38   #13
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Alldeles riktigt. Vad underbart att få bära en sådan
klänning som är helt handsydd.

De är så välgjorda.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons