Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-04-03, 14:03   #1
annah29 annah29 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 55
Vilket sorts mellanlägg ska jag ha?

Jag har fått ett uppdrag från ett företag och jag är inte helt bekant med alla sorts mellanlägg som finns.

Jag ska sy en form av liten grytlapp med ett broderat emblem på. Min fråga är - jag tror att jag sett någon form av mellanlägg som är genomskinligt där man helt enkelt bara broderar på mellanlägget och sen syr fast (?) broderiet där man vill att det ska ligga.

Är det ultra solvy som jag menar?
annah29 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-03, 16:56   #2
annah29 annah29 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 55
Ingen alls som har något förslag eller tips?
annah29 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-03, 18:23   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det som är genomskinligt brukar var vattenlösligt. Man använder det när man inte ha något mellanlägg på den färdiga produkten (man löser upp mellanlägget i vatten och då försvinner det).
Jag fattar inte riktigt vad du menar. Är det du spänner i ramen när du broderar eller är det, det som du har mellan tyglagren på grytlappen.
Är det mellanlägget i grytlappen ska du ha grillfoder,
Jag tror att du kan ha det under när du broderar. När man Ouiltar maskin brukar man inte behöva något extra broderi mellanlägg. Då bör du klara dig med grillfoder och nöjligen men bit lakansväv eller dyligt under.

Men jag tycker att du testar.

Bibbi har grillfoder.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-03, 18:50   #4
annah29 annah29 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 55
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Det som är genomskinligt brukar var vattenlösligt. Man använder det när man inte ha något mellanlägg på den färdiga produkten (man löser upp mellanlägget i vatten och då försvinner det).
Jag fattar inte riktigt vad du menar. Är det du spänner i ramen när du broderar eller är det, det som du har mellan tyglagren på grytlappen.
Är det mellanlägget i grytlappen ska du ha grillfoder,
Jag tror att du kan ha det under när du broderar. När man Ouiltar maskin brukar man inte behöva något extra broderi mellanlägg. Då bör du klara dig med grillfoder och nöjligen men bit lakansväv eller dyligt under.

Men jag tycker att du testar.

Bibbi har grillfoder.
Jag tänkte att brodera direkt på ett mellanlägg (inte på grillvanten), sen lägga brodyren i vatten för att lösa upp det för att slutligen limma på/sy på det på själva grillvanten. Det är egentligen inte en grillvante, den är mycket mindre, men det är enklast att förklara så.
annah29 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 20:37   #5
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Om du tänker i dom banorna, så måste du brodera en lace och sy på. Annars kommer brodyren att falla i bitar när du blötar bort väven. Det går inte med vilken brodyr som helst. Är du lite duktig på att jobba i editorn, så kan du lägga ett nät under brodyren och på så sätt få en lace. Ta då t.ex nätet från en skål eller lykta som är större än det brodyr du tänker göra. Lägg nätet bakom och plocka bort alla stygn som syns utanom. Så har jag gjort flera brodyrer som jag velat omvandla till lace. Det som kan krångla till det är om det är många hål eller mycket oregelbunden brodyr. Då är det rätt pyssligt att få till det, för att inte nätet ska synas.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 21:01   #6
annah29 annah29 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 55
Citat:
chery skrev: Visa inlägg
Om du tänker i dom banorna, så måste du brodera en lace och sy på. Annars kommer brodyren att falla i bitar när du blötar bort väven. Det går inte med vilken brodyr som helst. Är du lite duktig på att jobba i editorn, så kan du lägga ett nät under brodyren och på så sätt få en lace. Ta då t.ex nätet från en skål eller lykta som är större än det brodyr du tänker göra. Lägg nätet bakom och plocka bort alla stygn som syns utanom. Så har jag gjort flera brodyrer som jag velat omvandla till lace. Det som kan krångla till det är om det är många hål eller mycket oregelbunden brodyr. Då är det rätt pyssligt att få till det, för att inte nätet ska synas.
Tackar för tipsen, jag återkommer efter att jag experimenterat.
annah29 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons