Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-03-14, 09:53   #1
Nyman Nyman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 13
Knappar istället för dragkedja?

Hej!
Jag har via en blogg för jättejättejättelänge sedan hittat ett mönster på en klänning/tunika, som iallafall på deras bilder såg vääldigt snygg ut. Och enkel.

Sedan dess har jag inte haft tillgång till symaskin, men jag har hittat ett perfekt tyg, och nu vill jag äntligen köra igång. Såhär ser mönstret ut: http://farm1.static.flickr.com/45/11...a1e2cc8853.jpg

Nu undrar jag dock, om någon skulle kunna förklara hur jag räknar ut hur stora de olika delarna ska vara?

Och framförallt, jag har så fina knappar, som jag skulle vilja ha istället för dragkedjan. Skulle det bliv väldigt konstigt? Då måste ju tygerna gå lite omlott där på baksidan, för att inte glipa mellan knapparna, ska jag då göra bakstyckena någon centimeter större än fram för att ha mån till detta?

Hoppas någon kan hjälpa!
Nyman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 12:06   #2
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Måtten/måttsätten står i beskrivningen som hör till, men det verkar vara ganska fritt beroende på hur lång/stor du vill att tunikan ska vara.

För att sätta dit knappar istället så måste du lägga till för knappslå.
Jag brukar göra två likadana knappslådelar men vika in den ena (övre) en extra gång och sy fast. Tycker att det är enklast och blir stadigt och bra.
Såhär gör jag:
Bestäm först hur bred den färdig knappslån/överlappningen ska vara (detta beror på smak och knappstorlek).
Dubblera det måttet + lite extra för invik (alt. vanlig sömsmån).
Lägg till slutmåttet på båda baksömmarna på tunikan.

(Ex. 3cm färdig knappslå. 3x2+2=8. 8cm tillägg)

För att få till knappslån så pressar du mellanlägg på halva tillägget (3cm), viker in extratillägget (2cm), viker knappslån på mitten. Sedan stickar du fast den ena med en söm och viker den andra en extra gång och stickar fast.
Nu borde du ha en bakdel med med Mitt bak 3 cm in på bakstycket (undre) och en bakdel som har Mitt Bak helt bak (övre).
Sy knapphål på den övre och knapparna på den undre biten. Öppningen befinner sig då MB, och knapparna hamnar något åt sidan.
Klart.

Det finns såklart många olika sätt att göra på - sök lite på google.
Lycka till
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 15:21   #3
Nyman Nyman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 13
Hm jasså, det där med knappar var alltså lite svårare än jag hade hoppats på. Sytt knapphål hade jag gjort förut, men då var nog allt det där andra preppat för jag minns då inte att det var så många steg. Lite avskräckt blev jag allt, men får väl se när jag vågar ta tag i det igen.
Nyman är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons