Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-09-30, 07:46   #1
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Trögt

Jag är ingen van stickare och gillar inte att stöta på patrull när jag nu ska försöka sticka en poncho. Jag har beställt ett garn - Järbo duo, som är i 100% akryl och jag skulle sticka på stl 8 i stickor. Det jag hade hemma var plaststickor och det är kanske bra men detta blir så trögt så maskorna löper över huvud taget inte alls på stickorna. Jag har haft en van stickare att kolla på det jag stickar och hon tycker inte att jag stickar speciellt hårt så det är inte problemet. Hon kände också att det gick väldigt trögt. Finns det något knep man kan ta till om plaststickor har blivit tröga eller fått nån beläggning? Jag stickar helst på "plåtstickor" men det fanns inte att köpa i min garnaffär, hon sa att det säljs bara plast nu för tiden. Var det dumt att köpa ett akrylgarn, är det extra svårstickat?
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 07:50   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
På Tradera kan Du hitta massor av stickor.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 08:23   #3
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Kollade runt där men det verkar inte som det finns stickor i stl 8 i metall. Det kanske blir för tungt? Jag fattar bara inte varför det blir så trögt. Kanske värt att köpa ett par nya plaststickor och se om det glider lättare på dem.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 08:35   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Portokostanden tror jag inte spelar någon roll på Tradera, antagligen är det ingen som har några att sälja just nu.

Prova med att torka av Dina stickor, det kanske är någon "beläggning" på dem.
Ta en trasa med en liten gnutta diskmedel på.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 08:55   #5
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Hoppsan du missförstod mej, jag menade att det kanske blev tungt när man satt och stickade med dem
Ja jag får nog ta och se om man kan rengöra dem på nåt vis.
Typiskt bara när man är så taggad inför nåt och så kör man huvudet i väggen, men det går säkert att lösa på nåt vis.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 09:09   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Hihi jag missuppfattade, "för tidigt på dagen, kontoret har inte öppnat än"

Nej, att det blir för tungt på stickan tror jag inte det beror på. Många stickningar har ju både grovt garn och många maskor.

Ibland har jag också varit med om att "stickorna går trögt" särskilt om jag stickar i ullgarn, Det kan ha varit något i garnet.
Då har jag rengjort dem lite. Hoppas att Du får ordning på det.

Garntjänst och flera har ju internetbutiker där Du kan köpa stickor
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 09:34   #7
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
jag har stickat massor i akryl och har ibland också upplevt att maskorna löpt trögt på spetorna då är det dags att diska av dom. Ett alternativ till plastspetor är bambu...
Finns inga spetor på tradera kolla med vartoftagarn.se dom har nog även i metall vill jag minnas...
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 10:08   #8
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Citat:
Lottan skrev: Visa inlägg
...hon sa att det säljs bara plast nu för tiden...
Säljs det bara plaststickor nu? Inte då, jag tycker folk köper bambustickor hela tiden, och rundstickor i trä/metall med. Du får börja köpa stickor på nätet istället =)
Dessutom är rundstickor väldigt bra till stora arbeten som en poncho eftersom arbetet lägger sig i knät istället för att sitta längst ut på långa stickor som tyngs ner. Det är mycket bättre för kroppen dessutom.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 10:35   #9
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Visst finns bambu också. Alla nätbutiker jag varit runt i slutar metallstickorna i stl 6 dock och jag ville gärna ha metall i stl 8.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 15:01   #10
Hello Hello är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 92
Rundstickor finns med metallspetsar i stora storlekar. Mycket bättre för axlarna att sticka med. Man måste inte sticka runt på dem
Hello är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons