Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-06-10, 10:27   #1
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Vad sticka?

Jag har fått hem 200 gram Wensleydale som jag står och spinner med en handslända. Jag har fått ut 150 meter entrådigt, rätt mjukt spunnet garn av ca 1/3 av ullen. Det kan vara ca 1/4 också, det är svårt att veta, så jag vet att jag kommer få ut mellan 450-600 meter garn (gissar på att det blir mer åt 450m hållet faktiskt). Garnet är lite luddigt nu, men det kanske lägger sig när jag tättat det, jag vet inte. Är fortfarande en novis när det gäller att spinna garn.

Nu är ju problemet att jag inte riktigt vet VAD jag ska sticka av det. Inte sockor, det är nog för löst spunnet för det, och jag har redan garn till sockor. Skulle iofs vara rätt fint att sticka en annis men jag vet inte.

Hjälp mig!

Bifogar bild på hur garnet ser ut.
Bifogade bilder
 
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-10, 16:14   #2
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Till att börja med - vilken underbar färg på garnet! Jag tror att en annis skulle bli alldeles utmärkt, önskar att jag själv hade garn, tid och tillräcklig kunskap för att ge mig på en...
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-10, 16:18   #3
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Ja, färgerna är underbara; massa gröna färger som blandas med lite gult och blått.
Jag har börjat med en liten provlapp för att se hur garnet beter sig, och det är nästan som mohair, och 3mm är alldeles för litet =)
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-12, 18:57   #4
123 123 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 72
Vilken fin färg på garnet det ser ut att vara jättehärligt,sånt skulle jag också vilja ha,blir nästan lite sotis

Näe inga sockar av det håller helt med dej,sticka den som var på bilden eller ngt liknande.
Finns det nåt på www.garnstudio.com skulle passa tro,under tillbehör men jag gissar att du redan tittat där


Lycka till med projektet!Jag hoppas att det kommer en bild i galleriet så småningom.
123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-13, 08:56   #5
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Citron ????
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-13, 11:17   #6
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Vilket ljuvligt garn! Jag ser en gosig sjal, något att svepa om sig en kylig dag. Handledsvärmare kanske.

Senast redigerad av BodilN den 2010-06-13 klockan 11:19. Anledning: Kompletterade texten lite.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-14, 06:03   #7
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag är så imponerad att du gör detta med slända, själv är jag i startgroparna för att köpa mig en spinnrock och börja spinna, igår var jag så sugen att jag gick upp på vinden och hämtade min slända...men sen försvann inspirationen.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-14, 06:31   #8
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Jag är lite inne på att göra en mosstickad kofta eller något, får se om garnet slutar vrida sig när det är sköljt och upphängt.

Syfantasten - Du får ladda upp en ljudbok och lyssna på medans du spinner, vips så har du spunnit upp all ull =)
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons