Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-03-03, 10:01   #1
tims tims är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 89
Question Ovan vid trikå och behöver råd angående fula sömmar!

Jag är ovan vid trikå och har nu sytt mitt "i princip" första trikåplagg - en sovpåse till kommande bebisen.
Men jag är inte nöjd med resultatet och hoppas på lite råd!

Märkte att tyget vågade sig när jag sydde på overlockmaskinen. Försökte ändra differentialmatningen men det blev inte bra ändå. Har en Bernina 1150MDA och förstår inte när jag skall "öka" respektive "sänka" differentialmatningen? Kan någon förklara för mig snälla? Eller är det något annat jag skall göra?

Sen vågar sig även halsringningen .

Tygerna jag har använt är tunna trikåtyger. Ringningen är sydd med vanlig raksmöm (3) och resten med 4 trådig overlock. Yttertyget hade jag en differentialmatning på 1,5 och fodret på N.

Här finns bilder..
http://www.sysidan.se/albums/admin/view.htm?ID=9157
tims är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-03, 13:06   #2
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Kan inte hjälpa dig med instllningarna på din overlock eftersom jag inte kan din maskin.
När det gäller raksöm med vanlig maskin finns det en sak man bör tänka på. Man behöver sänka pressarfotstrycket. Om du har normalt pressarfotstryck drar presarfoten ut tyget när det syr och därmed får du en vågig söm.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-03, 13:46   #3
tims tims är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 89
Ok, tack! Det kanske var boven som gör att halsringningen vågar sig.

Går det bra med vanlig raksöm? Eller bör man köra på någon speciell stretch-söm?
Sen så undrar jag kring "trikåband för axelsömmar", är det något som jag bör använda?

Har lusläst instruktionsboken angående differentialmatningen och där står det bara att man skall provköra på en tygbit...vilket ju inte hjälpte *morr*.
tims är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-03, 14:03   #4
Millej Millej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 91
Jag tror också det är pressarfotstrycket som kanske var för hårt.
När det gäller halsringning kan det funka bra med raksöm om halsringningen är stor, dvs den behöver inte töjas ut om du ska dra den över huvudet. Om den behöver töjas ut går en raksöm lätt av.

Trikåband för axelsömmar är till för att inte axelsömmen ska dras ut, tyngas ner. Man kan istället använda en remsa av tyget utklippt på det minst stretchande hållet. Den hamnar då 90 grader mot tyget på axeln (hoppas du förstår vad jag menar).
Millej är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons