Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-24, 12:55   #1
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Tryckknappar - Kan man måla dom?

Kanske låter som en liten dum fråga? Ringen på ovansidan till tryckknapparna....kan man måla dom? Måste hålla i tvätten oxå! Har vanliga men skulle behöva färgade för att det skulle se snyggare ut.
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-24, 14:07   #2
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Det måste gå att måla dom med en sprayburk som är till för bilplåt eller dylikt.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-24, 16:14   #3
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Har fått tipset att måla dom med nagel lack men har inte provat ännu... Hmmm målar inte mina naglar så jag har inget hemma o prova med heller.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-24, 17:10   #4
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Men slits inte nagellacken bort? Känns som spraymålat skulle hålla bättre. Ska höra med karln r hemma om han har ngt.
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-27, 05:37   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Sprayfärg sitter inte som berget, tyvärr. Så om man målar innan man klämmer fast dem så kommer de förmodligen få avskavda märken.

Av nån anledning känner jag att nagellack sitter bättre än sprayfärg, men det är jag det... (har sprayat en del på olika material)

EDIT: Men om man på något sätt kanske kan skydda medan man klämmer t.ex. genom att lägga någon skyddande lager tyg mellan tång och knapp? hmm. Testa!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-27, 06:31   #6
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Hmmm....nu vet jag inte hur jag ska göra! Är det någon mer som har tankar om detta? Behöver färga för att det ska se snyggast ut...och har ju bara en chans om man säger så! Tänkte jag skulle gjort färdigt idag men får nog vänta ett tag till så jag vet vilket som är verkligen bäst!
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-27, 12:58   #7
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
hej

jag har målat med nagellack på en klännings tryckknappar. Det höll när jag klämde dit dem iaf. Tyvärr har jag inte tvättat klänningen än så jag vet inte hur det går. Vet inte heller när det blir av(tvättningen) för jag tappade en knapp och nu ligger klänningen oanvänd utan knapp..ja ni vet hur det blir ibland

det är konstigt att man inte hittar ens de vanligaste färgerna i de där ringarna till knapparna
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-27, 14:22   #8
Victoria_AB Victoria_AB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Jag hade en gång en svart, lite tung, bomullscardigan med svart blixtlås. Den svarta färgen på blixtlås-kläppen nöttes av efter några tvättar. Jag målade då på med svart nagellack och det fungerade bra tills efter nästa tvätt, då proceduren fick upprepas.

Jag tror att det kan fungera hyggligt bra med nagellack om plagget alltid tvättas i tvättpåse och inte behöver nötas mot annan metall. Nackdelen är väl att nagellack inte är hur slittåligt som helst mot allmän nötning då plagget används. Ett plagg ser trist och gammalt ut om färgen på dess metalldelar börjar ge med sig. Tunna tryckknappsringar går väl knappast att måla om när de väl sitter fast på tyget. Knepigt dilemma det där...
Victoria_AB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-27, 16:11   #9
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Men fy vad besvärligt det ska vara!! Varför är det så svårt att få tag i färgade knappar?? Har sett utlänska sidor men tyvärr blir dom så dyra med porto att det inte känns intressant att köpa. Tänkte det kunde vara smidigt att kunna måla vanliga, men det verkar inte som att det är en sådan lyckad ide....SUCK
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-28, 07:37   #10
LoveT LoveT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 79
Även köpta färgade knappar blir tyvärr skavda med tiden.

Är man noga med att vända plagget ut och in vid tvätt så håller färgen längre. Jag tror att sprayfärg till metall (används till bilar och cyklar bl a) håller lika bra som köpta färgade.

Det finns tryckknappar med pärlemor också. De är väldigt fina.

Stoff och stil har små tryckknappar med färgad kappa. Enligt katalogen finns de i svart och vitt men jag har även sett rosa och blå i butiken.
LoveT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-28, 10:04   #11
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Jo...jag har sett det finns några färger att köpa. Har precis besällt från dom o vill inte beställa bara några knappar....trodde det fanns ett bra sätt. Måste säga att dom knapparna som har varit på mina barnkläder jag har köpt har inte färgen skavts bort på, utan dom har klarat sig även om det har varit 2 barn som har använt kläderna. Någon finns det kanske med lite svavt, men överlag så har dom klarat det bra. Får nog bli att karln här hemma får spraya dom...
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons