Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-27, 19:13   #1
Missann Missann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 69
Symaskinstips behövs!

Jag var på symässan förra året och tittade på symaskiner. Och har sen dess drömt... jag vill overlocka, coverlocka, brodera, ... Men känner att jag inte vet det jag behöver veta.

Vad ska jag fråga mig själv när jag funderar på att köpa nytt?

Vad ska jag fråga försäljaren?

Är det något annat jag ska tänka på?

SÄÄÄLLA hjälp mig.
Jag ska åka till Malmö i morgon bitti.
Missann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 22:08   #2
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Du behöver många maskiner !!!!

För cover och overlock sömmar finns combimaskiner.
Men för att slippa krånglet har många en covermaskin och en overlock.
För broderi och vanlig sömmnad finns combimaskin.

Hoppas jag bidragit med några frågor.
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 22:19   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
För att både kunna sy och brodera samtidigt,,, en brodermaskin och en "vanlig" maskin!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 22:41   #4
Missann Missann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 69
Just nu har jag två "vanliga" symaskiner. Har tidigare även haft en overlock, Huskylock 540D (tror jag det var).

Jag har plats till många maskiner, ett helt rum till bara sömnad och annat pyssel!!!
Jag tycker det är roligt att skapa själv och gör därför ganska mycket egna mönster eller har färdiga mönster som bas att utgå från men ändrar nästan alltid något eller gör om gammalt eller ...

Det jag vill ha hjälp med är:
-vad ska jag tänka på när det gäller broderimaskin, jag vet att det finns olika ramar, vad är lagom att börja med eller slår man till ordentligt direkt, finns där annat att ta hänsyn till, ...?

-jag tänkte mig nog en overlock och en coverlock, vad ska jag fråga försäljaren för frågor för att få de maskiner som passar mej, ...?

-skiljer det mycket mellan olika märken? Kvalitet, användarvänlighet, ...

Fortfarande ganska förvirrad!!!
Missann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-28, 05:45   #5
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Kika på Berninas kombimaskin: 1300!
Där har du både overlock och coverlock! Den är nog den enklaste på marknaden att byta söm på! Och framför allt så håller den att sy ALLT i eftersom den är gjort i gjutjärn o stål! De flesta andra maskiner har plast-detaljer!
Så även om priset kan vara högre så lönar det sig i längden!

Likadant gäller Aurora 440QE: En "vanlig" maskin som är väldigt gedigen och som man kopplar till broderienhet!
Fötterna som hör till är nog de bästa jag provat t ex: "dragkejdefot" och "osynlig uppfåll" - och jag har jämfört!!!

Jag har kört med en annan broderimaskin i ca 9 år och med en ram på 10x10yta. Nu har jag 14-25 ca! Det är underbart och räcker långt! Man kopplar till datorn så man ser hela sömförloppet hela tiden och slipper små pyttebilder som man behöver lupp till för att se!

Så mitt råd är: Köp BÅDE "vanlig" maskin OCH "overlock"! Du kan aldrig få samma söm från den "vanliga"! (Därför står det som det gör i jämförelsesidor på nätet!)

Lycka till!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-28, 07:29   #6
Missann Missann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 69
Snart är det dags att köra.

Finns lite tid till att ge mig några sista råd!

Tankarna snurrar i en enorm fart av spänning, men även av förvirring!
Det är verkligen bra med all hjälp man kan få här på sysidan för det finns ju så mycket att välja mellan.
Missann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-28, 08:06   #7
Missann Missann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 69
Nu ska jag köra!!!

Jag är så himla pirrig så jag vet inte hur jag ska stå ut att köra hela långa vägen ner till Malmö...
Det kommer säkert att gå fort.

Tack för all hjälp!
Missann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-28, 18:21   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
vad du ska köpa beror ju på vad du ska göra!

Ibland tittar man blind på dessa roliga saker och finesser, men glömmer bort att man kan göra samma sak på "enklare" maskiner.

Ta som en jämförelse, en symaskin med 1000 finesser och datoriserad och en industrisymaskin som bara syr raksöm, men gör det ordentligt, så tar jag industrisymaskinen.

Och man är nog bättre ute med symaskiner som bara gör lite, men är bra på det den skall göra. T.ex symaskin som är bra på bassömmar. Overlock som är bra på overlock. Covermaskin som är bra på det. Brodyrmaskin som bara broderar.

Generellt är det lättare och billigare att laga symaskiner som är helt mekaniskt än datoriserad version. Brodyrmaskinen kan man inte komma undan det, men de andra maskinerna är det bra om det är mekaniskt.

Och man kommer billigare undan om man köper en begagnad symaskin från en symaskinsbutik fårn t.ex. 50-talet som t.ex. Pfaff 230-260-332-360 de kostar nästan ingenting (om man tänker på att de kostade ett par tre månadslöner som nya), men om man köper beg från butik så får man garanti också och de åker på som smör och är mycket tåligare än dagens symaskiner, och sväljer glatt allt möjligt konstiga tyger och/eller tråd. Förr i tiden tillverkade saker för att hålla.

Jag vill dock varna för att köpa beg från någonannanstans, man ska köpa beg från butik med garanti! Inte från privatpersoner, inte utan garanti. (jag har tyvärr konsekvent dålig erfarenhet vad gäller privatperson/loppis/secondhandbutik)

Men mest uppenbara oavsett vad slags maskin du ska köpa, oavsett om det ör nytt eller beg, eller om du köper i butik eller privat: ta med dina *egna* tyg och tråd, de som du vet med dig kommer använda, och provsy. Om personen inte tillåter dig provsy, då ska du dra för dig och gå till någon annan.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons