Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-08-17, 14:03   #1
Eva-Lena Eva-Lena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 19
Rätta tyger till medeltidskläder

Skulle behöva tips var man hittar tyger och material till medeltidskläder. Linnetyger och ylletyger. Ska sy upp klänningar till döttrarna om vill ha varsin. har hittat till Historiska världar för tidstypiska mönster, men vill gärna hitta fin kvalitet på tygerna, har för mig att det är lin och ull i naturfärger som gäller och kanske handsömnad men var hittar man vaxad lintråd? eller vad använder man?
Tacksam för hjälp
Eva-Lena
Eva-Lena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 18:47   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det enda enkla svaret som finns är att du bör använda linne till särken och eventuella huvudlin och någon form av ylle eller siden till resten. Men kvalité, lämpliga färger och så vidare är inte riktigt lika enkelt.

Eftersom du redan hittat till Historiska världar så kan du passa på att ta dig en titt på deras forum också och inte bara på dräktsidan. Där kan du få svar på det mesta som rör historisk sömnad.

Vad man använder för tyger "till medeltidskläder" är ingen liten fråga och den är inte så lätt att bevara sådär rakt av (det skulle blir en bok, utan problem och böcker på ämnet finns också). Utan du måste vara mer specifik, både i din frågeställning och i ditt sökande om du ska få bra svar.

Sätt dig ner en kväll med döttrarna framför datorn och titta på lite bilder. Välj en period dom gillar och börja därifrån.Ta reda på vilka plagg som bör ingå i dräkterna och börja söka på plaggens namn till exempel på HV's forum.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 19:44   #3
Eva-Lena Eva-Lena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 19
Tack för ditt svar Lillith
Det jag närmast tänkte på var om det finns några bra webbutiker som säljer lämpliga tyger,lin verkar inte vara så svårt att få tag i men tunna fina ylletyger verkar svårare, även var man hittar lämpliga band och tråd, t.ex vaxad lintråd. Historiska världar´s forum var en guldgruva, så mycket kunskap och engagemang! Skall till biblioteket imorgon och låna "Hurusom man klädde sig" av Else Marie Gutarp. Får börja där
Eva-Lena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 20:31   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hos Korps hantverksbod hittar du massor både tyger och annat. De har bra kvalité på sina tyger. Handelsgillet är också bra,men det står på deras hemsida att man inte kan beställa för att de upphör att existera i nuvarande form. Hoppas de fortsätter på något sätt.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 20:34   #5
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Sarah Thursfileds bok "The Medival Tailors Assistent" är bättre och har ett kapitel om barnkläder. Även tidsperiod är angivna, vilket underlättar en hel del.

Är det kläder från senare delen av medeltiden som du ska sy så kan du med fördel använda klädesliknande ylletyger. Sådana säljer bla Medeltidsmode och Svarta Katten till en rimlig penning. Dessutom i roliga färger som ockragult och gräsgrönt.

Vaxad lintråd fixar du genom att köpa kyppeltråd och en bit bivax.


Jag misstänker att du har en bild i huvudet hur kläderna ska se ut, alt. att du har sett en bild. Om du har möjlighet så får du gärna visa bilden/bilderna, då blir det lättare att hjälpa dig. Textil under medeltiden är ett stort kapitel
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-18, 08:05   #6
Eva-Lena Eva-Lena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 19
Hade tänkt mig 1300-tal borgarkvinna.Inspirationen kom efter att sett bilder ur Sofia jansson och Lotta Holmqvist´s album http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=45430 och http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=16303
(hoppas det är ok att hänvisa till någon annans bilder)
Aven ett mönster från Historiska världar har inspirerat:http://histvarld.historiska.se/histv...ng_moybog.pdf. ser nu att det spretat åt lite olika håll, men en underklänning i lin med en överklänning i fin ylle med handbroderi runt halskanten är nog min idé. Får börja där, moybog-kjorteln är nog för avancerad
Eva-Lena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-18, 20:40   #7
frost frost är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 56
Jag tänkte rekomendera en trevlig tråd att sy med:
Bockens knyppeltråd, oblekt. (Se till att du får den som är oblekt, inte den som är blekt och sedan färgad "oblekt")

Självklart är det lämpligt att variera tjockleken efter materialet du syr i, men jag tycker att 35/2 är lagom till mycket. Den, och syvax, brukar gå att köpa i hemslöjdsaffärer.


Angående tyger så kan jag liksom några tidigare rekomendera Korps hantverksbod, Handelsgillet och Svarta Katten.
frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-18, 21:05   #8
Eva-Lena Eva-Lena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 19
Vill tacka för alla hjälpsamma svar. Nu får jag läsa lite böcker om ämnet och försöka konstruera ett mönster. När/om det blir något färdigt alster, kommer det ett foto.
Eva-Lena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-24, 07:57   #9
klyka klyka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 48
Du kan fundera på att sy klänningen i siden; www.puresilks.biz har fantastiska priser och superkvalité!

Ang. tråd så använder jag också knyppeltråd, jag köper min i hemslöjdsaffärer. Vax kan man köpa i tunna plattor i hälsokostaffärer, sen knådar man ihop det till en liten klump
klyka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-24, 16:57   #10
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Sysilke är ett annat alternativ till tråd som går att få i dom flesta färger om man bara hittar en butik som säljer det.
Bivax är nog billigast att köpa direkt från biodlare eller från lämplig hobbybutik. Slöjddetaljer har men dom är inte jättebilliga på vax. Man man behöver ju ingen stor klump.

Det vaxet som finns i sybehörsaffärer är lätt att arbeta med, men det är inte rent bivax utan innehåller en del annat som kanske inte är helt HK om man nu är petig med sånt. Dyrt i förhållande till mängden brukar det vara också.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-18, 09:45   #11
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Handelsgillet finns inte längre. Tyvärr.

De flesta tyghandlare har jackull, som oftast är väldigt tunn ylle av fin kvalitet. Brukar kosta mellan 100:- och 300:- per meter, lite beroende på kvaliteten och vem som säljer. (Vissa tar ju betalt bara för att man går in i butiken, typ.)

Om du bor i närheten av Uppsala/Tierp så kan jag tipsa om en butik som har utförsäljning av tyger, bland annat kläde, alpackaull och kamull, i väldigt bra kvalitet. (Tunna, mjuka, underbara!)

Tyg fanns på medeltiden i 100 olika varianter och lite till, både "rena" och blandade. Olika samhällsstånd hade olika "favoriter" och olika kvaliteter som de hade råd med, men ska du köra på borgarstuket så behöver du ju inte välja de allra billigaste materialen för att passa rollen. Sammet och finare kvaliteter av siden borde dock vara "för dyrt" om du inte ska hoppa upp ett snäpp eller två till t.ex. lågadel.

Idag finns t.ex. lintyg och hampa i många olika kvaliteter, där de grövsta brukar vara billigast och de lite dyrare både känns bättre mot huden och har finare lyster. Vad som är "dyrt" är förstås en smaksak, men handlar man på mässor eller från grossister så brukar de grövre kvaliteterna kosta runt 60-70 kronor/meter, lite beroende på. Jag har nästan uteslutande använt mig av "grovt" eller "halvgrovt" lintyg genom åren och ingen har klankat ner på mig för det, men ska man vara helt tidsenlig så bör man kanske söka sig till lite finare kvaliteter om man är borgare eller adel. Stegar man dessutom in i Renässansen så öppnar sig en värld av ännu fler tygval och kvaliteter till varierande pris.

Moy Bog-mönstret är krångligt att få till så att det passar kroppen, men har man bara fått rätt på det så är det inte så krångligt att sy. Jag håller själv på med en handsydd variant i ett ganska grovt ylle från Korps. (Har faktiskt inte sett någon finare ylle hos dem...?) Eftersom materialet är så tjockt så ska det bli en vinterklänning i första hand. Det är också nåt att ta i beaktande när man köper tyget - vilken årstid är det och hur förväntar jag mig att temperaturen kommer vara när jag ska ha kläderna? Tunna tyger är inte nödvändigtvis svalare, men är de löst valkade/vävda så kan de vara rätt svala.

Hobbybutiker och återförsäljare som säljer läderverktyg har oftast ganska fin (läs: tunn) färdigvaxad lintråd. Men det beror på hur man vill ha det, jag känner folk som syr med knyppeltråd 90 och 60, medan andra bestämt hävdar att det är alldeles för bräcklig tråd och aldrig skulle använda något tunnare än 35.

Har precis fått bekräftat på ett annat forum att man har hittat ullkläder sydda med ullgarn, så det är inte helt otidsenligt om man vill göra så. Men det bör vara ett starkt garn, förstås, minst 2-trådigt.

Lycka till med ditt projekt, och välkommen till den underbara medeltidssömnadsvärlden!
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons