Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-24, 12:09   #1
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Har posten rätt...

...att begära in fakturabevis från mig om de har en misstanke om att det på paketet deklarerade tullvärdet inte stämmer? Är jag ansvarig för att bevisa att det inte är så?

Det gäller en försändelse från FabricShack.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 12:33   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Ja oj vad det där med tullen blir olika.
Jag har haft varor som fastnat och kostat skjortan, och fått varor från samma shop, med liknande innehåll, som inte fastnat.

Du är nog skyldig att visa upp den misstänker jag.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 12:42   #3
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Här finns lite info om Postens hantering:
http://www.posten.se/img/cmt/PDF/for...rsandelser.pdf men det står inget om att man är skyldig att bevisa värdet, bara att de ska beräkna vad det blir för avgift.

Här är även information från Tullverket: http://www.tullverket.se/se/Privat/h...Kopa_varor.htm

Posten ska lämna in tulldeklaration för alla försändelser som kommer från länder utanför EU, och det är väl därför de vill se faktura för att vara säkra på att det är samma summa som har uppgivits - men det tycker jag att FabricShack borde ha koll på, du är ju knappast den första att handla därifrån.

Vet inte om det var så mycket hjälp, men själv tycker jag att det är upp till försäljaren att lämna rätt uppgifter.

Jag hittade konsumentverkets info också: http://www.konsumentverket.se/Docume...a_internet.pdf
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 12:43   #4
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Fast det är ju lite konstigt med tanke på att värdet är deklarerat på paketet. Det är ju bara för dom att basera tullavgiften därpå. Men enligt dem så misstänker de att det inte stämmer - vilket jag inte kan avgöra eftersom jag inte får ta del av vad som står på tulldeklarationen (mystiskt).

Tanten ville öppna paketet men när jag sa nej så fick hon inte det, hon var väldigt påstridig om att jag skulle ge mitt tillstånd för henne att öppna det. Jag tror det beror på att det inte är helt säkert att jag verkligen måste inkomma med bevis.

Jag prenumererar på juridisk rådgivning och har kontaktat dem i freågan.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 12:44   #5
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Precis så resonerar jag också, Anna.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 12:45   #6
mkel mkel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 65
Det är Tullen som har sådana krav, inte Posten.
mkel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 12:49   #7
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
mkel skrev:
Det är Tullen som har sådana krav, inte Posten.
Gällande postpaket så har posten rätt att för tullens räkning kräva in moms och tull, något liknande tror jag det är som gäller iallafall.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 12:50   #8
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Posten får INTE öppna brev eller paket till privatpersoner utan tillstånd - och varför skulle man ge tillstånd till det? - däremot har de rätt att öppna försändelser till företag om de misstänker att nåt inte stämmer.
Att de sen sköter vissa uppgifter inom tull även på posten är en sak, men som köpare ska man väl inte behöva bevisa att säljaren uppger rätt information - på ett papper man själv inte får se!!
Dessutom ska jag kunna beställa varuprover som klassas som reklam - och det ska det inte vara nån tull på eftersom det inte anses vara nåt värde att tala om.

Självklart ville hon ha tillstånd och envisades, men avvakta tills du har fått svar på om du verkligen måste visa upp fakturan.
Hade jag varit på jobbet hade jag ju kunnat fråga nåt proffs - har tullen precis inpå knuten där...
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 13:10   #9
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Jag har varit med om samma sak. Jag fick lov att skicka in en kopia på kontoutdraget från övereföringen för att få mitt paket. Det var ett paket som inte innehöll så mycket tyg, så det kom utan pålagor när de väl släppte det.
/Bitte
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 14:29   #10
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Värdet+frakt ligger förvisso precis under den gräns där posten inte skall ta ut någon tullavgift. Visserligen kan det ju vara så att de kan bestämma att valutan ligger på 6.9 trots att den ligger på 6.6 och isåfall så hamnar jag ett par kronor över 300 och åker på alla avgifterna. Det beror väl på hur de vill räkna.

Men det är ju en principsak också sedan posten tjänar grova pengar på detta. 100 kronor tar de ut i speditionsavgift vilket skall jämföras med fraktkostnaden från USA på ett par dollar.

Kontoutdrag känns ju lagom kul att skicka - som om min handel berättigar ett fristående bolag (tredjepart) att få insyn i mina privata affärer.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 14:57   #11
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Frakten skall väl inte räknas med i tullvärdet, vad jag vet. Det skrev jag med när jag lämnade in min redovisning till Posten. När man skiver enhetsdokument, som jag ofta gör på jobbet så är det bara värdet på varorna som skall tas upp inte frakten.
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 15:09   #12
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Det är möjligt att det skiljer mellan företag och privatpersoner, men på tullens hemsida står följande: "Tullsatsen är oftast en procentsats som beräknas på varans pris inklusive frakt och eventuell försäkringskostnad."

Företag får ju under vissa förutsättninar dessutom ta in upp till 45 euro tullfritt emedan privatpersoner bara får ta in 22 euro (hur man nu kan få 22 euro till att motsvara 300 sek övergår dock mitt förstånd, men så är jag ju inte ekonom heller).

Jag beräknar tullsatsen på att det är en t-shirt som är beställd - och tullsatsen på tyg bör ju vara lägre.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 16:58   #13
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Längst ner i dokumentet från en av länkarna tidigare:

Observera att du betalar tull och moms även på fraktkostnaderna.
Länk

Många fuskar med tulldeklarationen och sätter lägre värde än det verkliga, eller anger att det är en gåva fast det inte är så. Ofta för att köparen bett om det (ges som tips i flera trådar här i forumet, till exempel). Detta vet självklart tullen att detta förekommer, eller rentav är utbrett. Därför kan de begära in köpehandlingar (beställningskopia t.ex.) om inte handlingar finns på paketet. De brukar inte tjafsa om man bara skickar in t.ex. kopia på beställningsbekraäftelse man fått per e-post.

Självklart har tullen rätt att öppna paket, men huruvida posten har den rätten när de debiterar avgifter vet jag inte.

Moms och speditionsavgift ska betalas även om värdet är under 300 kr. Däremot ingen tull. Därför brukar de bli helt avgiftsfria, men det är INTE så att man inte kan åka på att betala även för dessa paket/brev!
Länk
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 18:25   #14
asa1970 asa1970 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 349
Jag hade också ett litet problem med posten/tullen!
De krävde kontoutdrag så de fick se hur mycket jag hade betalat!
Det var också från fabricshack!
Jag var lite orolig för jag hade skickat efter sättså mycket tyg, att de skulle ta båda försendelserna och jag skulle behöva betala två gånger för samma beställning!
När jag löste ut tygerna så satt båda försendelserna ihopp!
asa1970 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 16:49   #15
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Ok, svar från jurist:

1. Posten har inte rätt att öppna försändelse till privatperson (däremot från företag).
2. Om man ger dem tillstånd att öppna så får de bara leta efter räkning eller följesedel. De har inte kompetens att själva värdera innehållet. Det har tullen.
3. Alla paket som posten öppnar måste loggas enligt ök med tullen.
4. Posten får bara lov att göra slumpmässiga stickprov och får inte lov att göra någon som helst regelmässig kontroll av vissa avsändare eller mottagare. Det skall skötas av tullen.
5. Om man inte gör något så har posten möjlighet att lämna över ärendet till tullen men då förlorar också posten möjlighet att få betalt av tullverket. Då får man själv stå för kostnaden hos tullen. Vet inte vilka pengar det handlar om. Posten får alltså betalt av både den kund som den kontrollerar samt tullverket vilket innebär att systemet är lite tveksamt.
6. Om man finner att man själv - eller en återförsäljare blir markerad mer än vad som kan anses rimligt ur slumpmässigt urval så skall man ifrågasätta detta. Posten har som sagt inte rätt att punktmarkera.

Det "roliga" med det hela var att tjänstekvinnan jag talade med erkände att man inte litade på just detta företags tulldeklaration och det var därför man krävde in ytterligare bevis. Det är riktigt synd att jag inte spelade in samtalet för så är det alltså inte tillåtet för Posten att agera enligt den jurist jag talat med.

Jag funderar starkt på att testa den principen... Nåväl, det är alltid trevligt att få ett korrekt svar från en jurist.

En sak som brister i systemet är att jag inte har möjlighet att betala in "moms" på varorna själv i förväg för att slippa avgiften på 100 kronor som Posten tar in för att de försenat min försändelse. Jag har inte heller möjlighet att välja vem i sverige som skall sköta min leverans. Snart kommer jag att från vissa EU länder kunna välja DHL när de öppnar lika många utlämningsställen som posten.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons