Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-10, 22:57   #1
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
Svårt att sy dopklänning?

Är det svårt att sy en dopklänning?
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 00:22   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det beror ju på material, modell, teknik, budget och en halv miljard andra saker. Du får nog precisera dig lite.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 06:41   #3
Bustraden Bustraden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 177
det klarar du bara du har lite tid på dig!
Bustraden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 07:54   #4
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Nope. Jag sydde i något fint tyg (duchesse kanske) med liv och lång kjol, samt gosskrage. Det var mitt första klädprojekt på ganska länge (hade mest sytt inredningsgrejer ett tag) och det gick jättebra.

Jag hittade ett Burdamönster som var väldigt enkelt, men det går nog bra att använda vilken klänning med liv som helst och så förlänga den.

Några tips:
1. Se till att den är tillräckligt bred, om den ska ärvas så kommer barnen att vara av olika storlek, vilket man får ta höjd för.
2. Enkel modell är lättast, och snyggast tycker jag. Vi har bytt ut rosetterna på klänningen bara. Fyra barn har döpts och haft blågrå, grön, gul och vinröd rosett. Den gula hade dessutom små tygrosor fastsatta i livkanten.
3. Satsa på materialet. Jag letade länge innan jag hittade ett tyg som jag ville ha. Jag ville ha ett tyg som skimrade, men som inte var högblankt. Det var inte helt lätt. Många syr i linne och det är också snyggt.

Slutligen. Vi har broderat namn och dopdatum längst ner på kjolen. En bekant med brodersymaskin hjälpte oss att brodera vitt i vitt. Nu ska den förvaras luft-tätt i väntan på nästa generation...

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 09:42   #5
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Sy smått är alltid pilligt men det fixar du och du har ju alla "oss" att fråga.
Är du osäker så välj lättast möjliga mönster och ett stadig tyg typ linne.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 09:55   #6
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag tyckte inte heller det var svårt att sy en dopklänning. Bara man tar god tid på sig och är nogrann så är det inga problem. Jag sydde efter mönster i Ottobre.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 10:30   #7
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Låt klänningen vara helt öppen bak, det underlättar att ta av och på den, jag har satt små bitar kardborrband på livet. + att den "faller" snyggare när barnet bärs fram.
Den som bär fram barnet kan då hålla barnet "under klänningen".
Mn dopklänning är numera 35 år och mina barnbarn har även döpts den. Den är sydd i tunn bomullsbatist, med tyll och spets på, (finns i mina album)
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 10:34   #8
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Se till att ha rejäla fållar i ärmarna, så kan man sprätta ner om något kommande barn är större.

Min kusin skulle döpas i samma klänning som jag, min bror´och hans två töser döptes i. Kusinen är den av oss som var yngst när han döptes. Det fattas 1 dm i ryggen när moster skulle knäppa den... Snabblånade en annan klänning från en kompis på öppna förskolan.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 14:57   #9
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
Jag sydde en dopklänning till mitt lilla barnbarn nu i sommar. Utgick från ett mönster från Stoff och Stil. Det är en enkel klänning , överdelen avskuren ungefär i höjd med halva ärmhålet, motveck på framstycket och öppen bak. Inuti motvecket sydde jag bissetveck (utan iläggstråd) med tvillingnål Det samma gjorde jag längs med manschetterna. Knäppt med 4 små knappar och förövrigt öppen bak. Dessutom gjorde jag ett foder som en västklänning men även den öppen bak. Materialet var tunnt svagt cremefärgat lin.Klänningen blev jättesöt och den var rolig att sy.
Tyvärr vet jag inte hur man lägger in bilder.
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons