Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-21, 09:25   #1
Tesanfesan Tesanfesan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 116
För er med belastningshandikapp

Hejsan, Skriver till er med handikapp när det kommer till ex stickning. För mig är det svårt att sticka då jag inte klarar av att belasta nacke, axlar och händer. Tyngden från det man stickar blir rejält tungt efter ett tag. Vill därför slå ett slag för påtning. Stickning med bräda. Håller på med en halsduk själv och har inte behövt avbryta efter varje varv pga värk.
Så jag måste säga att jag blev överlycklig. Det är jätteenkelt, man kan variera sitt stickande otroligt mkt, och man slipper arbeta så mkt utåt (ni som har värk vet nog vad jag menar).
Började själv med detta nyligen (typ några dar sen), och det är ett jättebra tips till er som aldrig klarat av stickning eller har värk..
Skickar med en länk till en sida med jättebra information. jag har mer sidor om någon är intresserad.
http://www.knittingboard.com/articles.asp?id=130
Brädan jag använder har min sambo snickrat ihop.
Tesanfesan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-21, 09:32   #2
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Angående stickningen: Har du prövat att sticka med rundsticka? Man behöver ju inte sticka tubformade plagg med dem. Men det kanske blir tungt ändå?

Påtning verkar jättekul men svårt, får ta och titta på länken
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-21, 09:41   #3
Tesanfesan Tesanfesan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 116
hejsan, har provat rundstickor oxå å det är vikten från det man stickar som blir tungt efter ett litet tag. Påtning är INTE svårt, tvärtom så är det lättare än att sticka, man har lite mer överblick typ. tekniken lär man sig på typ en kvart, de enklaste stygnen då dvs. Men möjligheten är oändlig. Lycka till
Tesanfesan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-21, 15:26   #4
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Jag fick tips av min lillasyster (som är arb.terapeut) att ha armbågarna mot kroppen och ha en kudde i knät där stickningen får ligga då blir det inte så tungt.
Samt ta paus ofta! Tänk även på att lyfta blicken ofta (titta på något längre bort och då ska huvudet följa med upp)
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-21, 18:25   #5
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Det kan fungerar mycket bra om man använder en amningskudde också. Då avlastar man armar och axlar, och stickningen vilar även den på kudden. Vet många som tycker att detta är det allra bästa sättet.

Mvh Annika
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-21, 18:30   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Och någon annan tipsade om att göra uppvärmningsgymnastik!
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-22, 08:37   #7
Tesanfesan Tesanfesan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 116
Hejsan igen. ville bara tacka för alla tips, jättegulligt av er.. Tyvärr har jag testat både kuddar, gympa, handikappsanpassa stickorna, och en massa annat. Tyvärr kan jag sticka ett varv å sen får jag lägga av (det innebär att mitt stickande tar en jäkla tid ). Men med påtningsbrädan kan jag både ligga, sitta, å vrida mig i alla dess konstiga ställningar för att sitta bekvämt. Så ni kan ju ana hur skönt det är att hitta något som funkar bra.. jag har inte lagt av med vanlig stickning, jag tar det bara så mkt lugnare.. Sticka på därute. kram
Tesanfesan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-22, 13:02   #8
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jag tror inte att någon av oss vill ignorera ditt tips om påtbräda, bara komma med tips så att man kan "hålla den ifrån sig" så länge som möjligt.

Men det är bra att veta att påtbrädan finns sen när alla andra möjligheter att sticka är uttömda.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-22, 13:16   #9
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Detta har inte med stickning eller virkning att göra men tänkte att det kanske kan vara användbart ändå. För jag gissar att det finns dem med belastningshandikapp som gillar att brodera?! Mitt tips är då ett annat "liknande" hantverk, nämligen needlepunch. Om man googlar på needlepunch så får man mängder med information om vad det är och hur man gör.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons