Visa ett inlägg
Gammal 2014-02-01, 14:51   #1
Marieberg Marieberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 71
En väskmodell

En modell jag sytt flera gånger och är enkel att förstora eller förminska.

Grundtyget är 90 cm långt och bredd 48 cm. Det svarta bottentyget är 18 cm botten + 14 cm. Dvs 7 cm på vardera sida som kommer upp från botten.
Jag syr alltid först fast mittlinjen av botten, därefter sidolinjen (röd märkta 9 cm, men sy gärna rakare än vad jag har ritat).
Handtagen är 105 cm långa och färdig bredd blev 3,8 cm. Den del av handtaget som går från linning till linning är dubbel och med vadd emellan. Sy fast handtagen men lämna ca 6-7 cm osytt uppe vid linningen.
Sy sedan fast den sista sömmen av det svarta tyget.

Handtagens hela längd ovanför linningen är 41 cm, det gör att den går att hänga på axeln.


Om väskbotten är 18 cm, då lämnas de sista 18 cm osydda ner mot bottens mittlinje. Sy botten enligt den röda markeringen.


Linningen är klippt på snedden 11 cm bred, färdig bredd ca 4 cm. Skarven försöker jag gömma bakom ett handtag. Jag tycker att linningen blir smidigare om man klipper den på snedden, men det går också att ta den på raken.

Väskans färdiga höjd är 35 cm. Nästa gång jag syr modellen blir den 52 cm bred.
Modellen kan varieras hur mycket som helst. Här har jag valt att ha botten 18 cm och 7 cm som kommer upp på tyget. Nästa gång kanske det blir 16 cm botten och 8 cm som kommer upp på tyget.
Väskan är fodrad och jag har använt vildona mellanlägg, men med fördel skulle jag istället ha använt vadd. Vildonan är lite för styv till detta tyg och jag hade önskat få lite flera stickningar, vilket inte gick att komma åt på detta "plåtiga" material.
Bifogade bilder
   
Marieberg är inte uppkopplad   Svara med citat