Visa ett inlägg
Gammal 2009-05-09, 17:56   #7
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
[QUOTE=Jimipe;116890
När det gäller det vackra tyget så skulle jag föreslå att du väntar med det hur som helst. Se till att du har en välsittande korsett först och att du har gjort "alla" nybörjarmisstag så har du större chans att du får till något oerhört vackert av det. [/QUOTE]

Nu har du fått så många jättebra expertråd! Följ dem, jag vill bara lägga till en liten enkel upplysning till den nybörjare du är:

När man syr en korsett är det ju provningen som är det svåra, man kan ju inte avgöra helt hur den sitter förrän den är färdig och åtsnörd.
Alltså är det en perfekt idé att sy en först, absolut inte av skräptyg utan av något bra, men enklare tyg, för har man tur blir den perfekt. Blir den inte alls perfekt får man jobba vidare på den, man kan t ex bygga på med fler tygbitar eller sy "insnitt"tills den sitter bra. Sen kan man ju se till att rita om mönstret och slakta korsetten för att återanvända alla hårdvarorna eftersom de är dyra.
Det var allt från mig, det är kul att snacka lite. tack för din inbjudan till det, Sophia!

Hmm...känner absolut hur korsetträsket lockar! Ser den där dammiga krinolinen i stål som ligger längst uppe vid taket...
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat