Visa ett inlägg
Gammal 2012-04-23, 08:05   #2
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Lämpliga tyger finns på bla www.handelsgillet.se www.korps.se www.medeltidsmode.se
Bra mönster finns också i dessa affärer, håll dig bara borta från Sofias mönster.

Linne använde man bara i underkläder, särkar etc som inte syns, då oftast naturvit. I plagg som är synliga som överklänning, användes oftast ull och i väldigt dyrbara plagg siden eller sammet.

När man tar betalt för sömnad brukar man ha en formel där man räknar in materialkostnad, timlön och expertis. Och det kan ju variera enormt beroende på sömmerskan färdighet och hennes efterfrågan och helt enkelt vad hennes kunder är beredda att betala.

Men nu ska jag sticka ut näsan ordentligt och fråga om du verkligen vill ta betalt för att sy något som inte verkar vara din hemmaplan?

Om jag skulle betala någon för att sy en historisk dräkt hade jag nog förväntat mig att sömmerskan hade kunskap inom det området.
Såvida inte din kund vet om att du är nybörjare och införstådd med detta och då handlar det väl lite om vad han/hon är beredd att betala.

Kanske du kan börja med att göra lite research och prova att sy ett par medeltidsdräkter först? En jättebra bok att utgå från är Medieval Tailor's Assistant, där finns både många mönster och sprängfyllt med information.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat