Visa ett inlägg
Gammal 2012-07-01, 20:55   #14
sy-sara sy-sara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 146
Visst ska man tänka efter innan man köper en overlock eftersom man inte klarar sig enbart med en overlock utan behöver én vanlig symaskin också. Men jag har aldrig sytt så mycket som jag nu gör efter att jag skaffade min overlock för fyra år sedan har jag tagit min sömnad till en ny nivå.

Eftersom det går så fort att sy med overlocken och att finishen blir så snygg så ger jag mig på svårare och svårare projekt. Har nu sytt flera fina kappor till mina flickor med många detaljer, sidenklänning till mig för att inte bara räkna hur många dagiströjor, mjukisbyxor osv som mina döttrar utrustats med, samt naturligt vis utklädningskläderna - prinsessklänning, kanindräkt osv... Om jag inte haft overlocken för ihopsömnad och överkastning av kanter så hade jag inte hunnit med detta. En tröja i stl 116 syr jag på mindre än en timme, klippning av tyg inkluderat. Jag älskar min overlock, jag kommer på mig själv med att le varje gång jag använder den.

Den är platskrävande, jag har turen att ha ett eget syrum så jag kan ha mina maskiner sida vid sida.

Det går åt flera rullar tråd, men jag har begränsat antalet färger jag införskaffar på kon, om det är känsligt med färgen så köper jag 4 rullar eller spolar över rätt färg på undertrådsrullar - tips till er som tycker tråd i specialfärger är dyrt... På kon har jag: klarrött, marinblått, svart, offwhite och vitt, dessa färger har jag klarat mig med hittills.
sy-sara är inte uppkopplad   Svara med citat