Visa ett inlägg
Gammal 2006-10-28, 07:21   #44
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Citat:
nettan2 skrev:
Intressant att läsa att det är fler än jag som har problem med tvätt/tvättmaskin. Men mitt problem är inte lukten, utan tvätten blir luddig, dammig. Jag blir tokig!! Mörk tvätt, t-shirt mm. ser inte klok ut. Jag får köra torktumlaren på luftning så luddet försvinner. I början trodde jag att det blivit så dammigt i vårt hem, (har grubblat och grubblat), men jag har faktiskt inte så dammigt. Min maskin är 1 1/2 år, en LG, 7kg-maskin. Har också fått rådet att x-tra skjölja vilket jag numera gör, blir ngt bättre men långt ifrån bra. Finns det ngn mer som har detta problem? Efter att ha läst inläggen funderar jag på om det kan vara silen till inloppet, att den får för lite vatten...fast den tappar väl på så mycket den behöver? Ut-sil finns ju inte längre, kallas numera nålficka, så där fastnar ju inget damm. Trodde aldrig jag skulle sakna min gamla tvättmaskin, som läckte vatten varje gång jag tvättade, men tvätten blev i alla fall ren...
Vet att jag läste om just detta för ett tag sedan. Det skrevs att trots noggrannare städning så blir hemmen mer och mer dammiga. Detta damm kom från tvättmedel. Tydligen så är det en sorts lera som används i tvättmedlet som är mjukgörande av vattnet så kläderna kan bli rena. Tyvärr så lämnas en hinna på kläderna. Om man skakar ett nytvättat torrt plagg så tycker man ju inte att det ska damma men det gör det ofta och det ska då vara denna lera. Ocean är ett tvättmedel som inte blandar i denna lera i sitt tvättmedel. Jag vet dock inte vad de anväder för hjälpämne istället.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat