Visa ett inlägg
Gammal 2009-04-01, 16:50   #20
Cornellia Cornellia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 84
Citat:
Perlita skrev: Visa inlägg
Fast när man syr korsetter, klipper man ofta till samma delar i flera lager tyg, t.ex. yttertyg som kan vara ett tunt tyg som i sig måste dubbleras med ett starkare tyg, sedan ytterligare ett lager om man syr kanaler enligt "sandwichmetoden", och ibland kanske man tar till ett lager till för linning, om man vill ha korsetten riktigt snygg på insidan...

Tror inte jag har gjort en korsett i fyra lager än, 3 lager har varit det vanligaste, men jag kan lätt tänka mig att jag kan komma upp i 4 beroende på tygval!

Så om man inte har mönstret i flera kopior, så kommer man onekligen till situationer där man klippt ut delarna, tar bort mönstret, men inte har sytt ihop bitarna än.
Och då märker man dem väl ordentligt?

Jaja, spelar ingen roll, jag kanske är överdrivet noggrann när jag syr, men allt som räknats upp här i tråden, det är sådant jag gör oavsett vad jag syr. Och dom få gånger jag fuskat, då hör jag min farmors röst i bakhuvudet "det syns inte hur lång tid du lagt ner, det syns bara hur bra det blir" eller "insidan ska vara lika fin som utsidan" och då måste jag bara se till att göra rätt.
Cornellia är inte uppkopplad   Svara med citat