Visa ett inlägg
Gammal 2013-10-03, 12:21   #25
olind olind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 63
Thumbs up

Tack så jättemycket för all bra hjälp Kanvas!

Jag gillar verkligen att nylontråden glider bättre och att den inte splittrar sig så mycket som polyestern. Men jag tycker den är lite bökig att jobba med. Den rymmer så lätt när man ska trä maskinen eller spola på undertråd. De slutar ofta med att man har massa tråd överallt.

De funkar bra att sy de armerade gummityget (med min easyjeans) nu när jag fått rätt på trådspänning (max), nål (antingen vanlig 120 eller tjock skin-nål), längsta raksöm & nylontråden (de funkar med tjock polyester också även om det är lite svårare för maskinen).

Jag gör såhär när jag fäster men de kanske inte är rätt?

Nylontråd: Jag höffar ner övertråden till baksidan (de tycker jag är lite bökigt) och så knyter jag en råbans. Sen bränner jag ändarna.

Polyester: Jag tycker de räcker att sy 2 ggr fram & tillbaka. Men de kanske är fel?

Jag har en liten sak som ibland knölar sig. Det är att tyget suger sig lite fast när maskinen ska mata fram. Jag har tagit på ett TUNNT lager med olja på tyget innan jag syr. Så funkar det. De vore bra med något som inte blir så kletigt. Har du liknande problem?

Jag ska testa att limma sömmarna med silikon idag. Liqui sole kan säkert funka också som du skrev innan. Bara att jag har silikon hemma.

Gummityget heter fresten Nevoplan.

Hur många meter #40 nylontråd tror du man får plats med på en vanlig maskin?
olind är inte uppkopplad   Svara med citat