Visa ett inlägg
Gammal 2015-01-03, 19:00   #6
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Nu har jag inte Baby Lock vanlig overlock, utan deras kombimaskin (overlock och coverlock i ett). Jag hade en Brother 4234D och var helt nöjd med den, men bytte mot Baby Lock för att jag ville ha maskiner framme, när jag sydde och hade inte utrymme för det. Så det blev en kombi för mig. Många tycker det är skönt att blåsa in trådarna in i griparna på Baby Lock vid påträdning, hade jag inga som helst problem med att trä Brother. Brother var lätt att trä och 4234 har dessutom nålpåträdare, så du slipper pilla med pincetten in i nålarna. Är man van att använda en automatisk nålpåträdare i sin symaskin är det rätt skönt med en sådan även på overlocken. Brother kunde lyfta pressarfoten BETYDLIGT högre än Baby Lock kombi. Det tyckte jag om. Brother 4234 har LED-lampa, som jag personligen föredrar, eftersom den ger vit sken och blir inte varm (och drar mindre ström). På min Baby Lock är det en blåfärgad glödlampa, så åtminstone skenet är blå. Knivarna på Brother fungerade bra. Känner ingen skillnad mellan Baby Lock eller Brother. Min Baby Lock har automatisk trådspänning för overlocken. Brother har rattarna, men egentligen behövde den inte justeras så mycket heller. Kanske om man sytt i tunn trikå och sedan syr i tjock fleece. Men det var inte så mycket rattande ändå, bara små ändringar.

Tycker Brother har sina fördelar och är väldigt mycket maskin för pengarna. Du får dessutom klippsamlare med Brother. För BabyLock måste du beställa den separat (heter i stilen med Trash Tray eller liknande Tray). Och den behöver du för att slippa alla trådar ramla ner på golvet och överallt. Med min Baby Lock följde extra kniv. Men för det priset kan du köpa rätt många extra knivar till Brother också
Nu har jag inte erfarenhet av ren overlock från Baby Lock. Jag säger inte att Baby Lock är sämre, jag är nöjd med min. Bara att den kostar så in i helsicke med pengar Nu vet jag inte hur de båda maskinerna beter sig efter några år. Båda såg ut vara ganska ordentliga. Rengöring, smörjning där det behövs borde båda fungera längre. Men hur längre vet jag inte än
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat