Visa ett inlägg
Gammal 2005-12-01, 09:45   #22
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Re: mönsterkonstuktions böcker....

Ja, det finns grundmönster i de storlekarna 36-44 som bilagor, men jag har aldrig använt dem eftersom att jag inte passar för dem i storlek över huvudtaget. Har hela tiden utgått ifrån mina egna mått. Satt in dem i de matematiskaformlerna och fått mått som jag sedan ritar mönster utifrån.

Det är bara att följa punkt för punt på olika modeller för att konstruera. Är det exempelvis en blus som jag vill göra, men med ngn justering. Jag ritar mönstret, syr ett prov, gör ändringar, överför dem på mönstret och syr ett nytt prov. Ju mer man håller på ju bättre och fortare ser man var man gör ändringarna på direkt på mönstret för att få en bredare krage, mer uringing, förlänga armar etc.

Självklart underlättar det om man har ngn som kan förklara "varför", men eftersom att jag har läst grunderna i mönsterkonstrukion så känner jag till många "varför" och jag använder idag Ehrsman mfl som ett stöd, lika mkt som jag använder mina vänninor, utbildade skräddare. Ps. Alla mina mina vänninor är inte heller överrens om vissa saker, de har lärt sig konstruera mönster på olika vis, alltså grunderna.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat