Visa ett inlägg
Gammal 2013-07-30, 17:39   #38
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har sytt på några budgetmaskiner (pris upp till 3000 kr ca) men de har alltid varit mindre tillfredställande. Bernette var en av dem, te.x.

Brother har jag sytt på. Det är en medelavancerad modell (svensk pris 14-18tusen) men ändå är den krabbig och kräsen om jag jämför med mina gamlingar. Den kan sy bra för ett tag för att sedan krångla massa och för att sedan bli bra igen. dumt. Så den syr jag inte på längre. Det är alltså en av mina maskiner det här, hehe, en kombimaskin som också broderar och nu låter jag bara den brodera, vilket ju är lite slöseri med pengarna. Om jag visste det jag vet nu när jag köpte så skulle jag totalt köpt en broderimaskin utan symöjlighet och spara tusingar. Erfarenhet rikare.

Metall ÄR bättre än plast, helt enkelt.
På moderna maskiner är så mycket av plast.. spolar, spolkapsel, del av stygnplåt, luckor... Visst är det inte "mekaniska" delar men plast slits och man står där och behöver byta ut delar, som kostar mycket eller senare inte finns, med tiden.

Visst är det ok med plastspolar för det kommer man knappast undan nu för tiden, men de går sönder med tiden. Jag har köpt spolar av metall nu istället. Dock är det inte något man kan göra på alla maskiner, en stor del av nya har spolar som helt enkelt inte finns av metall. Det kanske är överkurs för plastspolar håller i alla fall i minst 15 år av normal användning...

Det är också min upplevelse att maskiner med liggande spolar krånglar oftare. Eller det kanske beror på att maskinerna ifråga är ny plast.. Men de tar mycket mer utrymme i onödan om man vill ha friarm, för den tar ju mer utrymme pga liggande spole framför nålen. Vilket ju är helt onödigt. På en maskin som bara är flatbädd och inte har friarm så kvittar det ju. Men då får man se till man *kan* ställa in undertrådspänningen själv. Det är bara otyg att man inte "får" göra det. Det är att nervärdera och dumförklara oss som syr. Det finns faktiskt moment som är bra att kunna justera, som t.ex. tvillingnål och att sy i grövre tråd i spolen (t.ex. elastisk tråd eller dekorgarn).
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat