Visa ett inlägg
Gammal 2013-07-30, 14:22   #34
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja det är lätt att man glömmer trådstartaren och spinnar vidare. Det är ganska vanligt på forum, det är bra att du säger till!

Med de 3-4000 kr du har som budget, är det lätt att få bra symaskin!

Men jag skulle nog avråda Blocket (när det gäller hushållsmaskiner) helt enkelt för att man lätt kan få en annan persons "problemmaskin" så att säga även om de kanske försöker med att "den går bra, den har varit servad".

Visst kan man helt klart göra fynd där, det säger jag inte mot. Men för en nybörjare som du tycker jag att du ska leta upp butiker som ligger nära där du bor som har begagnade symaskiner. Vi kan hjälpa dig med den punkten att hitta butik. Så kan du få köpa symaskin som blivit servad och uppfrächad OCH få garanti på köpet. Plus att du är mycket mer skyddad via lag.

I Göteborg har t.ex. Symaskinsagenturen en massa beg symaskiner av bra märken (äldre pfaff och bernina)

Om du går långt nog bak i tiden så är de flesta symaskiner bra kvalité, då menar jag alltså inte "industrimässig kvalité" utan helt enkelt att de är gjorda för att hålla lite längre tid än dagens plastditon.

Pfaff som jag är mer van vid, är bra fram till 80-talet och tidig 90-tal. Undvik dock "Pfaff Hobby" (= budgetmaskiner) och maskiner som är märkt "made for Pfaff" vilket betyder att det är en budgetmaskin som en annnan fabrik.
Undantaget för "Hobby" är Hobbymatic som är gjord i samma fabrik som de riktiga och håller samma kvalité men har färre sömmar och enklare pressarfot.

Jag har pfaff hobbymatic 919 och den fungerar utmärkt. Tillverkas 80-tal och ev tidigt 90-tal.

Bernina verkar vara bra fortfarande, om du köper Bernina och inte Bernette. Så en beg spelar ingen roll ålder då.

De andra märken vet jag inte mycket om, tyvärr.

Vet att Husqvarnas maskiner från 60-70tal har börjat använda plast inuti som går sönder efter en tid, och vid det här laget spricker de sönder inom kort om de inte redan gjort det. Men å andra sidan kan man köpa en servad sådan där man frågat efter att plastdelen har bytts ut, så håller den i en 25 år till. Dessa maskiner brukar kallas för 2000-maskiner och har roliga färger på höljet, t.ex. knallorange, vinröd, grön, brun..
Men de har andra fördelar så det är inte bara negativt (så länge den har fått utbytta delar.

Och sedan lätt tumregel, 100% mekaniska symaskiner (där med mekaniskt menar jag att det inte innehåller elektronik, för att några besserwiesser säger att elektroniska också är mekaniska) är lättare att laga (inga kretsort som man måste byta ut reservdelar som är borta) OCH håller längre. Faktum helt enkelt.

Hur man identifierar "elektroniska" symaskiner: Om symaskinen har funktion där man kan låta nålen "stanna" uppe och/eller nere när man släppt pedalen. Dvs man syr, och man släpper pedalen, så fortsätter maskinen gå själv tills nålen stannar högst upp (eller nere). Det är en bra exemepel på elektronisk finess.

Jag har försökt att inte dra med facktermer och "rätta ord" som några vill envisa använda (och därmed göra folk oförstående).

Tänk dock på att det finns måndagsex. av även de bästa märken, så det viktigaste är att ta med dina egna material och PROVSYYYYYY. Låter butiken inte göra det så skit i den butiken.

Lite luriga är de butiker som säljer "Husqvarna - Pfaff - Singer" för det är samma i grunden nu för tiden... då de köpt upp av samma bolag. I synnerhet är Husqvarna o Pfaff i princip samma. (Och pga uppköpet har de skrotat de gamla fabrikmaskiner som gjort de äldre bättre pfaffarna så har pfaff sjunkit i kvalité)

Janome, Elna och Babylock säljs av samma leverantör.

Bernina kör sitt eget race, den sista som fortfarande kör kvar på det gamla (dvs märke som faktiskt bygger symaskiner i ORIGINALLANDET) men det håller på att ändras...

De andra märken tillverkas i låglöneländer.



Och lite hjälp:

Friarm = att symaskinen inte är flatbädd, och man kan sy t.ex. ärmfåll på den. http://babylock.com/images/products/..._f_freearm.jpg
(notering: de äldre symaskinerna tenderar att ha smalare friarm än de moderna, de moderna tenderar att ha ganska biffiga att det förlorar sin funktion pga att den helt enkelt är för tjock för t.ex. klänningsärm)

De flesta friarmsymaskiner av hushållsmodell levereras med sybord, tillbehörslåda, eller liknande som kan agera "flatbädd" när man inte behöver friarm.

Cylinderarm = förmodligen industriterm, symaskin med friarm som är rund som en cylinder.

Flatbädd = Symaskin utan friarm. Exmpel: de riktigt gamla antika symaskiner (men behöver inte vara gammal för det, finns nyare också) , saknar helt friarm. En del saknar också hölje underst så man kan lägga det i en sybord som har hål för maskinen. Tänk trampsymaskin.
En hel del industrisymaskiner är sådana, dvs att de är flatbädd.
Fördelen med flatbäddsymaskin som läggs i bord är att man får en helt flat yta där nålen är i samma höjd som själva bordet = inga hinder för tyget.

Raksömssymaskin är en symaskin som ENDAST syr raksöm.

Senast redigerad av ichigo den 2013-07-30 klockan 14:35.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat