Visa ett inlägg
Gammal 2013-07-30, 12:08   #32
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
vickson skrev: Visa inlägg
Intressant diskussion, även om jag inte fattar hälften av den.

Gällande: "Men det är tyvärr så att en del folk vill ha skinande blank ny plast som de kan känna på och packa upp alla krafs från lådan och leka med dem. Leksaker, du vet? Skiljer nog sig lite mellan folk som vill leka och folk som vill ha maskiner för produktion (nej jag pratar inte om företagsmässig produktion, utan helt enkelt som verktyg som gör det de skall)" så kan det ju vara så att "folk" (dvs i det här fallet jag)inte visste om att de gamla maskinerna håller så mycket högre kvalitet och inte visste om att nya bra var så pass dyra? För mig handlar det inte om att vilja ha någon blank ny leksak utan att jag vill ha en symaskin som funkar för mina enklare behov och att jag eftersom jag inte vet vad jag ska köpa på en begagnat-marknaden, vad som är dåligt och vad som är bra, vad som är att satsa på och inte kände att det är bättre att köpa en ny med garanti efter rekommendationer från kunniga.

Jag förstår att ni har en vis jargong och att ni känner till varandra här på forumet,men att som nybörjare bli knäppt på näsan i sin okunskap känns inget vidare faktiskt. Jag har under trådens gång känt mig löjlig för att jag trodde att jag kunde få en okej symaskin för mina behov för runt 3000, för att jag velat ha en ny symaskin etc. Jag kan alltså ingenting om symaskiner. Ingenting. Inte vilka märken som är bra, vilka sömmar jag behöver, vad jag behöver köpa till - ingenting. Jag vet vad jag vill sy. That´s it. Dit sträcker sig min kunskap. Det var därför jag vände mig hit, för att få råd och tips. Känslan jag har fått här av flera är inte "men vad kul att du vill sy, nja det är en liten budget men här är lite tips" utan "jaha, så du vill börja sy och tror att du kan klara dig på de pengarna och så vill du dessutom ha en ny maskin, haha,det kan du glömma". Det är tråkigt. Jag har dock hittat på en affär här i närheten som även säljer begagnat så jag ska se vad jag hittar där. Han rekommenderade mig dock en ny Husqvarna Viking Emerald 116 eller 118 och dessa verkar vara som att svära i kyrkan här.

Tack dock alla som svarat oavset, det är en intressant diskussion som jag säkert kommer att förstå mer av längre fram om jag lär mig mer. Tack också för de tips jag fått som stämmer överens med vad jag efterfrågar.
Jag vet inte om du syftar på mig, men jag försökte ge råd som jag hade uppskattat. Och jag tyckte dessutom att jag var tydlig med att 4000 räcker långt.

För övrigt, jag har sytt ett hundtäcke till min greyhound på en emerald en gång. Det gör jag inte om. Det gör nog inte den heller, hihihi

Jag hade kollat blocket före en handlare!
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat