Visa ett inlägg
Gammal 2011-12-28, 10:58   #5
Ingrimi Ingrimi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2011
Inlägg: 9
Thumbs up

Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Ska du sy täcksöm är det en covermaskin du ska ha. Men den kan du bara sy täcksömmar med. Typ att fålla upp tröjor och även sy dekorativa sömmar med. Med den maskinen kan du inte sy overlocksömmar med. Då behöver du en overlockmaskin. Overlocken kan inte sy mitt i ett tyg utan bara på kanten, och bara overlocksöm och rullfåll, med kniv eller utan kniv.
Sedan finns det overlockmaskiner som man kan bygga om för coversöm. Man måste då flytta nålar, ändra om i maskinen och byta bord. Det är lite pyssel. Du får räkna med minst en 8-10000 för en sådan maskin. Det är ungefär samma pris som billig overlock och covermaskin.
Den maskin du tittat på är en vanlig overlock och den klarar inte av att sy täcksöm med.
Precis kollade runt på nätet kom åt Youtobe film med frister+... maskinen den gör täcksöm men bara mot kanten av tyget så den ger inte mig vad jag vill ha.
Tack för ditt svar den är mycker bra, kul att läsa. Jag mistänkte att en maskin kan bara göra en sak riktigt bra, overlock är bra på det och cover är bra bara på det. Bygga om och mecka massor är inte min grej, det gör inte min projekt klara snabbare.
Dekorativa sömm får gamla Pfafen klara med tvillings nål. Cover ska det bli. Men vilken Brother 3034 eller nån slags Janome?
Ingrimi är inte uppkopplad   Svara med citat