Visa ett inlägg
Gammal 2014-12-15, 22:18   #1
guhj guhj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2014
Inlägg: 7
Huskvarna 2000, trådtrassel / trådspänning

Jag hade en tråd här för ett halvår sedan ( http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=29554 ) efter att trådtrassel lett till att saker börjat slira. Jag fick jättebra hjälp (tack igen!), fick ordning på slirandet, och ställde undan maskinen igen.

Nu har jag plockat fram den än en gång, och det visar sig att det är något problem med trådspänningen.

Det blir öglor av tråd på undersidan av tyget, vilket enligt manualen är ett tecken på för låg spänning på övertråden. Problemet kvarstår även om jag skruvar upp övertrådens spänning till sitt högsta läge.

Enligt manualen ska man då ge sig på att ställa undertrådens spänning. Till detta finns en skruv på undertrådsspolen. Jag vill rimligen minska spänningen här, men det blir öglor på undersidan lik förbaskat. Om jag fortsätter att minska undertrådens spänning får jag istället problemet att övertråden inte släpper från "kroken" som drar den ner och runt spolen. Då får jag flera öglor övertråd runt spolen, och trasslet gör snabbt att maskinen låser sig.

Jag har noterat att både "krokhjulet" som tar ner övertråd runt spolen, och den vita plastdetalj dom omger hjulet, sitter lite löst. Det går inte att skruva åt skruvarna i plastdetaljen mer. Ska det vara så?

Vad kan tänkas vara orsaken till mina problem?
guhj är inte uppkopplad   Svara med citat