Visa ett inlägg
Gammal 2005-10-08, 15:58   #1
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Unhappy Hjälp, mönsterkonstruktion för hand byxor!!

Hej!

jag har gått en grundutbildning i Konstruktion och design på Tillskäararakademin där man fick lära sig 50/50 sömnad och mönsterkonstruktion. Det var dom stora ämnena i skolan. Men just byxor som jag håller på med nu hann nästan ingen i klassen lära sig mycket av.

Nu har jag tyvärr tagit på mig ett jobb som jag trodde att jag skulle klara men är totalt förvirrad.

Skulle sy ett par byxor till en tant. Tog mått innan och köpte ett mönster eftersom jag inte kan mycket om byxkor i mönsterkonstruktion. Hon hade då ett mått mitt emellen två storlekar. Den ena var den största storleken i ena mönstret som man kunde köpa sen var den andra storleken det minsta från det andra mönstret man kunde köpa. Eftersom det är samma mönster men man bara kan köpa 3 storlekar i ett så valde jag tyvärr det mindre mönstret.

När hon provade toallen jag sytt upp så var midjan för liten med ca 27 cm och höften för liten med 14 cm (kula på magen) stussen passade. Annars satt byxorna som dom skulle i benen och upp till stussen.

Jag skulle rita om det men har aldrig konstruerat om ett mönster så pass mycket och med så skumma mått så nu är jag såååå förvirrad!!! Hjälp!

Kolade på gamla mönster på byxor från skolan som vi gjort men vi hade aldrig konstruerat något mönster efter kulmagar bara platta magar. Så ökade man någonstans så var det lite grann i sidorna. I detta fallet så måste jag väl öka i magen och rita den rund eller något men stussen blir förskjuten eller jag fattar ingenting. Någon som vet hur jag ska göra????

Tacksam för snabbt svar! =O) Tack på förhand!
Jag är inte så bra på att förklara så fråga på hur mycket ni vill för att förstå vad jag menar!

Mvh Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat