Visa ett inlägg
Gammal 2013-05-24, 21:10   #30
Lillstrumpan Lillstrumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 27
Hallå igen! Var så slutkörd efter min Ullaredsresa igår att jag inte orkade gå in o skriva, men nu så...
Tusen tack kanvas för att du vill dela med dig av dina kunskaper kring pressbordsbygge!!! Jag vill gärna veta hur du gjorde! Det du skrev om att du la på en skiva o anv det som ett vanligt bord när du inte strök var ju jättefiffigt! Men i mitt fall så har jag inte plats för ett nytt bord, o vill inte heller byta ut mitt befintliga eftersom jag tycker det är så snyggt... Men ngn gång i framtiden, när jag har en större lägenhet så skulle jag absolut vilja göra så! Hade väl tänkt mig till att börja med att köpa en riktig strykbräda avsedd för strykstationer o sedan köpa o montera på en fläkt under detta bordet. Skulle gärna vilja veta vad för typ av fläkt jag då måste köpa? Sen kom jag oxå på att om jag gör så, så kanske jag inte kommer kunna fälla ihop brädan när jag inte anv den o ställa undan den. Detta vore katastrofalt eftersom det inte är möjligt för mig att ha den framme alltid, då det helt enkelt inte finns ngn plats för det. Men kanske kan det kluras ut ngn fiffig lösning även på detta! Kanske en fläkt som man lätt kan haka på o av på ngt sätt, för att kunna ställa undan brädan. Tar gärna emot funderingar kring hur detta skulle kunna göras.
Har oxå en fundering kring det med att det lätt kan bli så att man ser gallrets mönster på tyget när man strukit. Är det ngn skillnad här från Rörets och Tefals strykbräda för ångstationer? Stoppningen kanske är tjockare på den ena o därmed motverkar denna effekt? Hittade inte en enda ångstations strykbräda på Ge-Kås tyvärr. De hade rörets metall brädor men det var de som man inte kan ha en ångstation uppe på utan att den välter så jag köpte ingen.

ninnami: Tack för din omtanke men min resa blev tyvärr inte så framgångsrik som jag hade önskat... Dvs jag kom hem tomhänt! El inte tomhänt förstås men utan ångstation iaf. Men därmed så var inte resan onödig för jag kunde dra vissa nyttiga slutsatser pga den.
För det första så har jag bojkottat Ge-Kås i denna aspekten gällande att köpa ett järn där. De har nämligen inget öppet köp! Har du öppnat lådan så finns det ingen återvändo! Detta passar inte mig alls i detta fallet iaf. På netonnet har du 14 dagar på dig men det är ju en bit att åka för mig iaf, plus att priserna inte var så mkt lägre i Ullared som jag trott. Ett annat minus var att jag inte fick se ett enda järn varken på Ge-Kås el på netonnet utanför kartongen! Allt var tryggt intejpat i kartonger så man fick ingen uppfattning om hur järnen var in real life så att säga. Lyckligtvis så stannade jag till på Elgiganten på vägen dit o fick se o känna på 2 järn varav det ena var GV8461, som ju är ett av de som känns mest intressant. Blev för det första mkt positivt överraskad av priset som var 600 kr lägre än det som de har i sin internetbutik!!! Brukar ju vara tvärtom! I affären kostade det 2195 kr! Detta priset låg då endast 195 kr över Ge-Kås pris på samma järn! Jag lägger då gladeligen till 195 kr o får ett järn som jag får lov att prova i hela 30 dagar o sedan ev lämna tillbaka om jag är missnöjd samt att jag har nära till butiken vid ev krångel osv om det måste lämnas in på lagning el så!

Nu till modellerna: Är nu bombsäker på att GV8461s stryksula är av Palladium, precis som Tefal själva säger. (Fel info på pricerunner alltså.) Det står nämligen klart o tydligt på undersidan av järnet, på själva stryksulan.
GV8365 däremot har en sula gjord av Ultragliss. Det var iaf vad det stod utanpå kartongen den låg i inne på netonnet. De hade ju även GV8955 på netonnet, vilket även det var ett järn med dubbelsidig info ang sulan på tefals hemsida, o där stod även att det var ultragliss på kartongen.
Ang varför det står på hemsidan att dessa 2 järn har ultragliss samt självrengöring kan jag inte helt redogöra för än eftersom Tefals kundtjänst ej kunde förklara detta för mig. De svarade mig att det inte var ngt fel med infon på hemsidan men kunde heller inte förklara varför det stod självrengöring på dessa järn. Kvinnan frågade om hon fick ringa tillbaka till mig under dagen efter att hon tagit reda på mer om saken o även kunde med full säkerhet säga att det inte stod fel. Detta var alltså igår morse o hon har ff inte hört av sig!!! Dåligt!
Jag frågade även om sladdlängderna men fick inte heller svar på detta. Hon skulle även medd detta när hon återkom till mig. Däremot sa hon att längden brukar vara 1,9 m.
Fick även veta orsaken till varför vi endast funnit GV8365 på netonnet vilket är att det är ett specialtillverkat järn endast för netonnet. Så leta inte efter det i handeln mer ninnami!
Vet ej om jag glömt ngt nu... kommer jag på ngt mer så får jag skriva igen.
Ritade förresten av stryksulan på GV8461 på elgiganten så jag ska skicka in den till en återförsäljare o vänta på svaret innan jag köper järnet tänkte jag. så slipper jag en onödig retur. Ska sluta skriva nu innan det blivit en roman! Hehehe So long!
Lillstrumpan är inte uppkopplad   Svara med citat