Visa ett inlägg
Gammal 2013-05-22, 11:52   #23
Lillstrumpan Lillstrumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 27
Smile

Oki ninnami, har tittat på dina länkar o tror att jag kan hjälpa dig lite iaf. Du har nämligen gjort exakt samma tabbe som jag gjorde fram tills igår, nämligen endast kollat på fliken "alla produkter" på tefals hemsida. Man tycker ju att den rubriken borde innehålla just alla produkter när de valt att döpa den så, men så är det verkligen inte! Gå ist in på fliken "katalog". Där finns en hel uppsjö med ångstationer till skillnad från de ynka 4 de har under alla produkter. Här finner du den informationen jag skrev om Pro express turbo (GV8365) att stryksulan är av ultragliss, samt självrengörande. Detta ska jag förhoppningsvis reda ut under dagen. Det andra järnet du länkade till Pro express turbo anti-calc (GV8461) heter i själva verket Pro express anti-calc autoclean 60! Serie nr är det samma. Den finns ju oxå på tefals hemsida. Det sjuka är att jag ser att det på din länk till pricerunner står att stryksulan är av ultragliss. Detta motsägs ju återigen av infon på tefals sida där det står palladium men här känner jag inget tvivel i frågan eftersom ordet autoclean finns med i det korrekta namnet så måste ju tefals info stämma om att det är en palladiumsula. Annars vore det ju ett mkt märkligt namnval!

Nu ska jag försöka redogöra för de skillnader jag uppfattat de 2 järnen emellan med viss restriktion ang sulan förståss.
Stryksulan:
8461: Måste alltså vara Palladium, trots olika källors motstridande info.
8365: Här kan det ju vara vilket som, men tror o hoppas på Palladium även här. Ska ringa tefal senare o medd dig efteråt.
Ångtrycket: 8461: 6 bar 8365: 5,5 bar
Turboånga: 8461: 260 g/min 8365: 230 g/min
Sladd: Har ännu ingen info om sladdlängden på 8461 men däremot så står det på 8365 att den har en extra lång sladd på 2,1 m. Det är det enda järnet som nämner sladdlängden överhuvudtaget så rent spontant så får jag intrycket av att denna modell utmärker sig här o att alla de andra tefaljärnen har kortare sladd. Detta kan jag tycka är en viktig egenskap som man ofta kanske inte ens reflekterar över förrens man väl står där o stryker. Så var det iaf för mig när jag fått mitt förra ångstrykjärn.

Mkt möjligt att man kan hitta andra skillnader om man går in riktigt på djupet men detta är nog de huvudsakliga skillnaderna.
Rent tekniskt sett så verkar ju 8461 vara ett snäppet mer kraftfullt järn. Fast å andra sidan så kan det ju oxå bli ngt negativt med så höga bars när man pressar i tunna el normaltjocka tyger. Vill ju inte att det ska bli blött på en gång! Man borde ju eg prova o järföra järnen innan man vet säkert vad som verkar vara bäst för ens egna behov men det är ju inte så lätt att få möjlighet till det någonstans...

Jag ska under dagen göra mer research kring just dessa 2 järnen eftersom de står på min topplista med. Hittar jag ngn ny nyttig info delar jag den här. Vill även nämna att jag hittade ett par nya intressanta järn just i tefals katalog. (Under den fliken jag skrev om högre upp.) Nämligen Pro express total 30 och Pro express total 60. Det som skillde dessa järnen väsentligt från alla andra tefals järn var själva turboångan. På 30-järnet låg den på 310 g/min och på 60-järnet på hela 340 g/min! Nu vet jag inte exakt hur stor skillnad det blir i praktiken men värdemässigt så är det ju stor skillnad från det tidigare högsta på 260 g/min. Det tråkiga är dock att de verkar vara så nya på marknaden att jag inte lyckats hitta ett enda pris på dem el rentav ngt utanför tefals katalog. Men man blir ju nyfiken på om de är mkt bättre o om det isf kunde vara värt att vänta lite tills de dyker upp i affärerna. Fast iofs lär de ju vara svindyra i början ändå o jag har verkligen inte tid att vänta så länge tills de gått ner i pris ju. Så det får nog allt bli ngt av de 2 järnen vi diskutterat iaf. Men vet ngn om det är en stor förbättring med denna höga turboånga så får ni jättegärna skriva o berätta för om inget annat så är det ju intressant att veta.
Lillstrumpan är inte uppkopplad   Svara med citat