Visa ett inlägg
Gammal 2014-04-18, 18:15   #9
kirre2 kirre2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 95
Roligt att du också ska använda det här mönstret! Jag tycker om mönster och hade en massa historiskt inspirerade av olika kvalitet innan jag flyttade och alla försvann. Hoppas att de dyker upp igen, i nån kartong som hamnat på fel ställe... Nu håller jag på att samla på mig nya så länge, och 1700-tal är helt nytt för mig!

Ang fodret, det står i instruktionen om jag inte minns fel, att om man helfodrar koftan behöver man inte kasta kanterna. Då måste väl sömsmånerna vara på insidan, så att säga? Jag uppfattade det som att man sydde ihop plagget och sen lade foderdelen mot yttertyget, del för del, vek in sömsmånen och sydde fast fodret i sömmen på yttertyget. Jag kan naturligtvis ha missuppfattat det hela.

Tror inte jag törs dela med mig av nån bild... Allt som visas upp här är ju så jättefint och proffsigt sytt. Jag snodde ju bara ihop den här för att gå omkring i hemma...

Ang "Kvinnligt mode under två sekel": Jag lånade boken på nåt bibliotek för massa år sen och har letat efter den sedan dess. Jag mejlade till förlaget, eller om det var till Kulturen i Lund och undrade om de inte kunde trycka en ny upplaga av den, eftersom den är den bok som alltid refereras till och som alla vill ha. De svarade att det kanske var en bra idé, men det var flera år sen och jag har inte sett några nytryckningar. Kanske fler kan höra av sig och önska?
kirre2 är inte uppkopplad   Svara med citat