Visa ett inlägg
Gammal 2007-05-18, 12:42   #38
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Birgitta, du undrar "hur ska man kunna stoppa eländet innan det kommer, dvs se vad man gör för fel"?

Egentligen vet du redan, du anger olika orsaker, som du känt innan, stress, psykisk stress, jobb-stress, hann inte bli sjuk m.m. Egentligen är dessa saker som du beskriver tämligen likadant för oss allihopa.

Problemet är, som jag ser det, att vi liksom inte ger oss själva tid att varva ner, innan det är för sent och vi redan har dragit på oss sjukdomen eller krämpan. Vi kör på bara och tror att vi måste. Vi kanske inte vill se det ens. Jag gör precis likadant! Gång på gång!

Vi måste kanske helt enkelt börja bli mera medvetna om vad vi gör och framför allt hur det känns när vi gör olika saker. Vi måste kanske också "tvinga" oss själva att ta det lugnare, om vi vill leva ett både långt och bra liv, och vem vill inte det?

Jag känner många människor, och jag tycker mig kunnat se att allting bara snurrat fortare och fortare med åren. Det verkar som om världen (vi)har kommit in i någon form av själv-svängning nästan. Dom flesta följer med i karusellen bara, mår dåligt på olika sätt, men har svårt att göra något åt det. Förrän dom blir sjuka och blir tvungna att ta det lugnt.

Vare sig vi kan tro på det eller inte så finns ändå möjlighet att leva ett lugnare liv. Det gäller att prioritera. Vilket inte kanske är så lätt alla gånger, men ser man det som en ganska billig liv-försäkring så brukar det gå lättare.

Jag brukar säga till folk, då även till mina egna barn, som ändå är relativt unga, att dom jobbar för mycket. Stressen är det som tar kål på oss! Inte sjukdomarna i sig själv, utan just stressen, därför att det är stressen som är främsta orsaken till sjukdomar. Alltså gäller det att komma tillrätta med stressen.

Senast redigerad av xyzavslutat den 2007-05-18 klockan 15:11.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat