Visa ett inlägg
Gammal 2010-12-15, 19:26   #11
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Då vet jag vad det är för maskin. Jag har en liknande, LK-150 och jag har en instruktionsbok för systern KX-350 till din maskin och de fungerar likadant vad jag förstår.
För att sticka resår behöver man ha en resårbädd till maskinen och det finns inte till dehär så kallade hobbystickmaskinerna. Men det finns en rad sätt att lösa det problemet på bland annat att sticka resåren för hand, men man kan också göra "falsk resår" eller andra typer av kanter till exempel rullkant, invikt kant med mera.
När det gäller ditt mönsterproblem, Kan det vara så att du efter de två röda varven ska sticka i omvänd ordning, alltså 1 v vitt och därefter 1 v rött??? Det borde bero på vilka nålar du drar fram, men det kan vara värt att prova.
Det finns också andra sätt att sticka tvåfärgsmönster. Den här sidan innehåller en hel massa om LK-150 och den borde du ha nytta av. Maskinerna fungerar på samma sätt. Reglagen sitter bara på andra ställen.
En bit ner på sidan finns Fair isle. Där finns flera metoder för mönsterstickning som kan vara värda att testa.
Lycka till!
Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat