Visa ett inlägg
Gammal 2007-11-25, 18:52   #2
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
hej

Man broderar på en ganska tjock plast som är vattenlöslig.
Den du har kan kanske vara en tunnare plast som man t.ex kan lägga över frotté när man broderar på handdukar?

Man spänner tjockisplasten i bågen, gärna två lager plast, istället för tyg och rivpapper, och sen broderar man lacemotivet.
Man kan köpa broderiet, endel finns gratis ute på nätet, eller så kan man tillverka ett själv


När du broderat klipper du bort plasten ganska nära motivet och sen lägger du det i blöt en stund så plasten löses upp. Vill man ha lite stadga kvar i broderiet så låter man inte det ligga i vattnet så länge. Sen tar man upp det och torkar det. Man kan låta det ligga i lite press också ifall man vill ha det helt platt. Det kan böja sej lite när det torkar har jag märkt.

Tänk på att baksidan blir i undertrådsfärgen så du inte glömmer byta den om du vill ha samma färg där

Om det tex är en skål man gör så broderar man delar som man sen syr ihop. Har inte testat att göra sådana där "fodral" till julgranskulor men jag antar att de funkar på ungefär samma sätt.

Den ena ljuslyktan har funnits som gratisbroderi någonstans??


Så gör jag..andra gör kasnke på andra sätt. Hoppas att du fick lite svar på frågorna iaf
LillaMian är inte uppkopplad