Visa ett inlägg
Gammal 2004-09-02, 20:48   #4
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Nej, jag har inte haft problem med hoppstygn. Än så länge... Har inte testat täcksömmen så våldsamt mycket än. Men det blir massor av täcksöm i jackan, i flera lager tyg som visserligen är tunt men lite "segt". Har fixat tråden idag, så snart är det dags

Jag syr med både bomulls- och polyestertråd. Den enda tomteröda jag hittade idag, var en brodyrtråd (Amann). Det ska gå och jag hoppas det blir fint!

Det där med symaskinshandlare och overlock känner jag igen. Hon som kan mest i stan säljer Husqvarna. Hon är jätteduktig! Synd bara att hon säljer maskiner jag inte vill ha . Pfaff i stan är duktig på allt! Utom overlock. Verkar ovanligt med overlock, men dom ska köra igång overlockkurser under hösten, så intresset kanske växer. Bernina visste inget heller. Dom syr bara gardiner och använder overlocken bara i stället för sicksack. Trist... Vilken tur att vi har sysidan.se

Den smala täcksömmen finns bara på en Pfaff (vad jag vet) och det är 4874:an. Den importeras eftersom den säljs och instruktionsboken finns ännu inte på svenska. Den kommer att "komma till Sverige" (med svensk instruktionsbok) nästa år. Kostar runt 20.000:- och har massor med fina sömmar!!! Dock kostar den betydligt mer än vad jag var beredd att ge...

Bernina har en maskin med både och för ca 14.000:- (då jag kollade i våras). Den heter 1300DC och snäppet värre har många dekorationssömmar, heter 2500DCET och kostar kring 16.500:-

Husqvarna Huskylock 936 har 3 och 6mm täcksöm. Min Husqvarna försäljare rekommenderar inte den maskinen, eftersom det ofta blir problem med dom 5-trådiga. Kan nämnas att hon haft kurser och service på alla märken... Har varit en del diskussioner på forumet också kring 936:an. Läs gärna dom också!

I slutänden handlar det trots allt en hel del om pengar. Jag menar att Joakim von Anka inte behöver bry sig om sånt som vi vanliga måste... Skulle jag köpa en ny (med Jockes kassavalv), hade det gärna fått vara en 4874, för jag är så nöjd med Pfaff. Däremot står en ny "vanlig" maskin högre upp på önskelistan (med min egen börs)...

Lycka till!

//Irene Panik

Jaa du... Det är knivigt. Men titta, känn, provsy och provträ innan du bestämmer dig. Det är ändå känslan (och ögat) som bör avgöra!
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat