Visa ett inlägg
Gammal 2007-11-05, 13:50   #10
ManMade ManMade är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 23
Jag har tovat några tofflor runt frigolitlässt här kommer en kort beskrivning på hur jag gör.
Jag har köpt min ull från hundraproccentull.se

Dellar på ullen så jag får tunna lager som jag lägger runt foten och blöter med sopvatten, strycker/gnuggar lite lätt (obs ej för hårt) så att ullen fasnar lite i varan, varvar ullen så att ullens riktning ligger åt olika håll i de olika lagrerna. Tar små ullbitar åt gången och jobbar runt foten och gör flera lager. Hållerpå tills jag tror att det är tillräkligt tjockt. sen börjar jag gnugga (cirkelrörelser) runt hela foten så ull-lagren tovar i hop sig i varan, man får hålla på ett tag. Sen slänger jag in fötterna i tvättmaskinen oftast 40 grader har även provat 60, och toffeln tovas ihop yttligare. När foten är färdigtvättad tar jag ut dem och skär upp i "vristen" (toppen) lirkar ut foten (är det min storlek sätter jag i foten och forma toffeln annars lägger jag den på tork.

Hoppas beskrivningen kan hjälpa dig.
Jag har blandannat lånat en bra bok på biblan där de beskriver hur du tovar en toffel runt en lässt.

Den heter Complete feltmaking av Gillian Harris,(på engelska).

Jag tyckte den var bra. Använde den som instruktion när jag skulle tova min första toffel.

Lycka till!!
ManMade är inte uppkopplad   Svara med citat