Visa ett inlägg
Gammal 2004-08-24, 15:11   #2
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Wink Det var mycket på en gång...

Jag är fortfarande en glad amatör vad gäller overlockare, men jag har en och den kan jag hyfsat bra! Jag har en Pfaff Coverlock 4862 och kan därför sy täcksöm.

Till dina frågor då: Overlock är överlägsen när det gäller att överkasta. Det blir snyggt & prydligt och att föredra när man syr kläder, som du gör. Det fina med en 4-trådig overlock är att du även kan sy ihop om du vill, t ex i elastiska tyger, då "krävs" nämligen 4 trådar. Mitt förslag är därför: 4 trådar. Risken finns annars att du snart ångrar dig och får byta, sånt kostar ju alltid...

Nu finns det väldigt avancerade maskiner och jag trivs med min. Den ställer in rekommenderad trådspänning, men trä får jag göra själv. Det är inte så bökigt, så det går an. Jag ger inte mycket för sånt lull, så där är vi överens.

Pfaff har bra maskiner, så jag tror du skulle bli nöjd med en 4752. Den har det viktigaste (utom täcksömmen då ) och du kan klara dig länge med den! Huskylocken vet jag inget om, men jag hade nog föredragit en Bernina, om det inte blev en Pfaff. Känslan, bara...

Rent kvalitetsmässigt tror inte jag att prisskillnaden är avgörande. Mer pengar = fler sömmar & mer lull (automatik etc), av samma fabrikat skulle jag tro att kvalitén är ungefär den samma.

Den gamla Singern? Njae, jag hade avstått. Jag vet inte vad du skulle få ge för den, men jag hade valt en 4-trådig.

Jag tror inte att du kan sy med tvillingnål i overlocken, och varför skulle du? Det gör du ju på din vanliga

Hoppas du blev lite klokare!

//I.P

PS
Mig slipper du på symässan, alldeles för långt bort...
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat