Visa ett inlägg
Gammal 2004-10-19, 11:39   #9
LinaFina LinaFina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 9
Tack snälla

för alla bra svar! Jättebra med bilder som hjälper till att förklara orden, jag blir riktigt sugen på att börja experimentera.

Jag köpte min första overlock maskin förra veckan, det blev en begagnad huskylock 90 som jag fick till ett bra pris. Nu har jag sytt lite grann på den men tycker det är svårt att få till stygnen riktigt bra. Det är framförallt den 2a gripartråden (tror jag det heter, längst ut till höger) som blir för lös och liksom bullar upp på baksidan när jag syr. I instruktionsboken står det att man ska öka spänningen på den men det funkar inte tycker jag, några förslag?

Så tillbaka till flatlocken, jag inser nu att jag nog inte kan sy flatlock direkt utan att jag måste sy med lös spänning och dra isär sömmen, verkar pilligt tycker jag...

Sen är jag jättearg på mig själv att jag inte gjort hemläxan ordentligt och läst på om overlock innan jag köpte en. Jag trodde i min enfald att alla overlockmaskiner klarade av att sy coversöm och flatlock men så är det ju inte.

Får se hur jag ska göra, fortsätta med denna ett tag iallafall och sedan försöka sälja den begagnad igen för att byta upp mig, kanske till en pfaff, de verkar ju poppis!!

Tack för alla svar och all hjälp!

LinaFina
LinaFina är inte uppkopplad   Svara med citat