Visa ett inlägg
Gammal 2008-10-22, 00:11   #1
HeLe HeLe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 14
Sy i stretchtyg

Hej, jag ser att ämnet varit uppe några gånger förut men skriver detta inlägg för att sammanfatta råden kring sömnad i stretch vad gäller tillskärning, nål, sömmar och maskin.

Jag har testsytt ett plagg i stretchtyg och jag är inte säker på att jag gått till väga på rätt sätt.

Tyget är klippt rätvinkligt, alltså inte diagonalt. Men jag tyckte tyget verkar lika elastiskt oavsett ledd så därför gjorde jag så.

Jag har använt spetsig smal nål, men sedan läst att man ska ha rundad spets. Den spetsiga nålen ser inte ut att ha förstört tyget, så där ser det inte heller ut att ha spelat så stor roll.

Jag använde tät sicksack-söm för att fålla in kanterna, men läste sedan att att det fanns andra lämpliga sömmar.

Resulatet blev att tyget blivit vågigt där jag sytt. Detta rätar dock ut sig när man tar på sig plagget eftersom tyget sträcks. Men det ser ju inte riktigt bra ut ändå. Är det annan specialsöm som gäller?

Ett annat problem när man syr i så tunna tyger som detta är att tyget ibland följer med nålen ner i maskinen och fastnar där. Det inträffar när man man syr ett hörn. Vad kan man göra åt det? Jag använder en gammal ELNA Supermatic, vilken kanske inte är det bästa för stretch.

Ytterligare ett problem uppstår när man syr ihop två tyger så förskjuts/pressas det över tyget hela tiden en bit och hamnar till slut helt fel emot det undre tyget. Jag antar att det beror på att det övre tyget pressas fram av pressarfoten och det undre tyget matas fram. Bör man ha en maskin som matar både uppe och nere? det kanske går att byta ut bara pressarfoten annars. Har inte kollat om det finns utbytbara fötter till min maskin.
Mvh
HeLe

Senast redigerad av HeLe den 2008-10-22 klockan 01:00.
HeLe är inte uppkopplad   Svara med citat