Ämne: Annonsering
Visa ett inlägg
Gammal 2004-12-17, 11:33   #13
Melladh Melladh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 110
Servrar, IP och domännamn

Man måste inte ha flera datorer för att ha en server. En server är bara en dator med program som tillåter viss åtkomst. Din vanliga hemmadator kan ha en webserver. Windows kommer numera oftast med IIS, en duglig webserver som dock visat sig ha ganska fula säkerhetshål. Det är oftast bara att starta programmet som håller i tjänsten, se till att brandvägg och router tillåter åtkomst till datorn på port 80 (för web) och lägga dokumenten i den folder som webservern tittar i. Så har du en egen webserver.
Det "server" egentligen innebär är att den har någon sorts åtkomsttjänst, det är en plats för lagring på distans på ett eller annat sätt, som "klienter" kan komma åt. (klient är vad som än kopplar sig till den) Om man laddar ner ett webserver-program (finns många gratis, några av de bästa tänkbara är gratis) så kan man sätta upp en websida utan domän eller nånting, det är bara att istället för www . namn . com skriva ip-adressen ( 218 . 214 . 8 . 119 t.ex).
Domän betyder bara att man har gjort en länk (ett alias) för att få ett enklare namn - det finns listor över de "namn" folk har registrerat, så har datorer en sorts redirect mot den ip som står där. (alla datorer med nätverkskort har en ip - din egen brukar kunna nås med "localhost", alternativt 127.0.0.1 som ip-adress, en sorts loop-back)

För jämförelse kan min server nås både via
crushinator.melladh.com
och
213.114.164.218
(det finns inget intressant där för närvarande, det är bara för att visa på domännamn-funktionen)

Domännamn är bara lättare att komma ihåg än siffror.

Jag kanske får starta en liten datorkurs på sysidan snart - det finns så mycket att säga att jag inte riktigt vet vilket som borde nämnas
Melladh är inte uppkopplad   Svara med citat