Visa ett inlägg
Gammal 2013-06-12, 17:49   #1
vie vie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 22
Unhappy Hjälp med mina symaskiner

Hej

Jag har nyligen gått ner rejält i vikt och behöver sy in nästan alla mina kläder. Jag har tre symaskiner som tidigare gått perfekt(nåja, åtminstone två av dem)men nu vill ingen sy zig-zag.

Jag har snart inga kläder som sitter uppe på mig och jag har verkligen inte råd att lämna in dem för service just nu. Får vara glad om vi klarar hyran denna månad. Det blir med andra ord inte fråga om några nya mindre kläder heller.

All hjälp och tips är välkommna

maskinerna och var och ens problem nedan:

Husqvarna automatic: syr raksöm alldelles utmärkt men när jag ställer om till zig-zag så ändrar den bara nålposition och fortsätter sy raksöm-jag förstår inte vad som kan vara problemet. Jag har kollat i manualen men blir inte ett spår klokare.


Singer samba exclusive: Har blivit helt stollig. Syr ett stygn lite då och då när den känner för det. När jag säller in zig-zag eller annan mönstersöm så syr den 1-3 stygn och återgår sedan till vanlig raksöm. jag har ändrat trådspänning-testat annan tråd och allt jag kan komma på men den gör precis så-1-3 stygn-sen raksöm.


sist min fina gamla ELNA: motorn går fint-den är ren och oljad men "nålarmen" rör sig inte. Om jag håller emot den när motorn är igång så rör den sig upp och ner som den ska. Armen verkar alltså sitta löst på nåt vis.



Det är förmodligen inga enorma problem men nån av dem men nog för att jag inte ska kunna sy in mina jeans och diverse annat.


Snälla hjälp
vie är inte uppkopplad   Svara med citat