Visa ett inlägg
Gammal 2012-07-24, 14:56   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Citat:
Jag bor i ett litet samhälle och butiken här säljer Bernina, det skulle kännas bra att köpa där så att jag kan få hjälp när jag har strulat till det. Någon speciell modell som rekommenderas? Har tittat på Bernette 12, 15, 20.
Bernette är inte alls i samma klass som Bernina. Bernette är en lågprismaskin som vill rida på Berninas goda rykte. Jag tycker att du ska satsa på en riktig Bernina i stället.
Singers maskiner är inte som dom var förr. Dom är inte längre bland dom bästa.

Både singer,husqvarna och pfaff tillhör sammakoncern. De har inga egna fabriker utan köper upp modeller från olika ställen ofta lågprisfabriker i fjärranöster och sätter sitt märke på dom.
Byter du från en husqvarna till en annan modell eller köper en maskin till, så är det troligt att både pressarfötter som du köpt till och spolar inte passar utan du måste köpa nytt.
Brother,Janome och Elna kan du använda samma pressarfötter (snäppfötterna) och spolar till för dom passar till alla maskiner av nyare slag. Jag använder samma pressarfötter (snäppfötterna och spolar till både min janome och brother. Nålstången kan varierna mellan hög och låg så skiljer det på pressarfötter som man skruvar fast, det måste vara rätthöjd på dom.

Dom husqvarna maskiner jag sytt på har varit superkänsliga på tråd, i stort sett har det bara varit guterman som fungerat.
Sedan dom som säljer Husqvarna, singer och pfaff, får inte sälja andra märken (några få undantag finns och då får dom sälja på dispens från Husqvarna). Är det för att dom är rädda för konkurrens?
bila är inte uppkopplad   Svara med citat