Visa ett inlägg
Gammal 2008-08-26, 00:56   #19
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
!!

Jag är egentligen inte så mycket inne på gardiner. Tycker att de gör att rummen blir för mörka. Och ibland är fönstret eller "det runtomkring" fina som de är, speciellt om det är nyrenoverat så det inte finns hål och skador. 3 av fönstren här hemma har inte gardiner. Det är fint när "väggen" in till fönstret är kritvitt och väggen runtomkring har nån klar enfärg. Visserligen har jag målat med starka klara färger så det talar för sig själv och behöver inte hjälp av gardiner för att sätta färg på rummen.

Men å andra sidan har jag hittat några jättefina vintagegardiner (60-70-tal) som jag satt upp och använt. Då använder jag samma gardin så länge jag har rummets färgsättning.

Och när jag kör med gardiner så är det bara raka stycken som gäller och inte heller omtag eller detaljer som krånglar till det. Och inte heller kanal att trä stång genom, det blir inte så fint, jag sätter på nypförsedda ringar istället. Lättare att dra (och använda för mörkläggning) och det hänger finare. Och lättare att sy, mindre moment. Bara fålla upp o ner till.

Ett rum har dock nyköpta gardiner, ett par vepor från åhlens, som har vintagelook.

För mörkläggning använder jag de inbyggda persienner (mellanglas). Men just vardagsrummet drar jag för med vintagegardinerna eftersom de är ganska mörka i sig själva.

Köket är nog rummet som är mest "svensson" med vita tunna halvt genomskinliga gardiner med hankar. ja just det, en till köpesgardiner från ikea.

Mardrömmen för mig är sen 80-tal eller tidig 90-tal, dubbel C-skena med bubblig kappa upptill, "gärna" 2 lager bubblor, och sen längder till sidorna om, med omtag runt, gärna i murriga färger, i början i grå/kalla toner, sen i jordfärger. *ryser* Så vidrigt tycker jag! Minns hur jag stoppade upp med toalettpapper så att "bubblorna" ligger kvar....Så jag antar att det jag kör med nu är någon sorts reaktion på det där! Ja just det, är det någon som har de gamla tidig 90-tals pärmarna "Skapa och Sy"? De har miljontals med fula gardinuppsättningar!

Så en person med lindrig gardinfobi här!

Senast redigerad av ichigo den 2008-08-26 klockan 01:01.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat