Visa ett inlägg
Gammal 2013-05-14, 18:30   #8
Monan Monan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 21
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Har du rengjort mellan diskarna? (ta en lite grövre tråd o dra lite..

Men om det går så pass trögt att det brister och att det inte går bra o sy med, då är det ju en annan femma...

Testa allt, rengöra noga, kvalitéstråd, ny nål...

När du justerar trådspänningen glöm inte att testa med bredaste sicksacken också. maximal bredd, ca 2-3 i stygnlängd. Då syns många problem mycket tydligare än på raksöm. I raksöm så är det ju i "mitten" och då brukar det gå bra även på halvdåliga symaskiner. Men när man har bredaste sicksacken så är man närmare "gränsen" vad symaskinen fixar och då syns problemen mer och man kan felsöka. Också bra söm att nyttja om man vill provsy för inköp. (om maskinen är dåligt inställt så kan det bli hoppstygn dvs att det "hoppar" över att bilda stygn)


Känner igen allt, min gamla pfaff är likadan, periodare med om tråden och nålen fungerar. Fast oftast hjälper det att rengöra, byta tråd, och framförallt byta nål.
Men de där tråddiskarna är luriga, ibland "fastnar" tråden där, dvs den löper inte ner och då blir nålen lätt sne och så blir det skatbo...

Sicksacken som hoppar känner jag också igen - men är det något jag kan "ställa in rätt" eller är det något för servicemannen?
Monan är inte uppkopplad   Svara med citat